FAQ

Find svar på dine spørgsmål, og læs mere om vores forretningsområder.

Affald

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere, kan du finde svar og læse mere her.

Du må gerne komme både dit restaffald og madaffald i almindelige affaldsposer og lægge i beholderen.

Du må IKKE aflevere dit affald til Metal, Glas, Plast og Pap&papir i poser. Her skal affaldet ligge løst i beholderen.

Ja, i rummet til Madaffald, i rummet til Restaffald og i rummet til Plast/Mad- & Drikkekartoner. Du kan bestille foringsposer her.

Du må IKKE bruge affaldssække i rummene til Metal, Glas og Pap&papir.

Nej, det må du ikke.

Vores skraldebiler er to-delte ligesom dine beholdere. Skillevæggen i dine beholdere er placeret, så rummene passer med skraldebilens to rum. Hvis du flytter på skillevæggen i din beholder, vil noget af dit affald ved tømningen lande i det forkerte rum i skraldebilen. Og så er ikke alene din sortering spildt, men også de andre, som har fået tømt beholdere den dag.

Ja, du kan ændre størrelsen på din beholder eller bestille flere i vores selvbetjeningsløsning – eller ved at kontakte vores kundeservice på tlf.: 88 43 53 00

Vær opmærksom på, at det koster ekstra, hvis du skal have flere eller større beholdere.

Standardløsningen i vores affaldsordning er tre todelte beholdere på hver 240 liter. Har du brug for mere plads til rest-og madaffald, pap/papir og glas eller plastik og metal, kan du vælge en todelt beholder med en kapacitet på 370 liter.

Regeringen har lanceret et ambitiøst udspil til fremtidens affaldssortering. Hele 10 forskellige typer skal vi fremover sortere vores affald i:

  • Farligt affald
  • Mad- og restaffald
  • Papir-pap/glas
  • Mad- og drikkekartoner og plast
  • Tekstiler

Ved vores miljøstationer kan du aflevere papir, pap, plastposer, metal, glas og hård plast.

Miljøstationerne er tidligere kendt som ‘kuber’, men er i dag ofte nedgravede beholdere.

Hvis du vil vide mere om miljøstationerne, eller hvis du kender til en overfyldt eller væltet miljøstation, må du gerne kontakte vores Kundeservice på telefon 88 43 53 00.

Vil du vide mere om sortering, kan du finde svar på (næsten) alle sorteringsspørgsmål i vores Sorteringsguide.

Ja. I vores bibliotek kan du finde alle vores sorteringsvejledninger.

Hvis du gerne vil have en fysisk folder, kan du hente en i vores Kundeservice på Ellegårdvej 8.

Har du emballager af plastik, glas og metal, skal de bare være almindeligt tømt og skrabet, inden du smider dem i genbrugsbeholderne.

Rester af f.eks. syltetøj, ketchup og andre madvarer kan du skrabe ned til dit madaffald – så kan vi omdanne det til grøn energi.

Det vil altid være smart lige at skylle glasset eller flasken med f.eks. resterne af opvaskevandet. På den måde holder du nemlig din genbrugsbeholder ren.

Nej – men med den nye ordning får du en rød Miljøkasse til dit miljøfarlige affald, og derfor behøver du ikke længere aflevere batterier, småt elektronik eller sparepærer sammen med din beholder.

I Miljøkassen kan du samle:

  • Kemikalier, rengøringsmidler, maling og spraydåser
  • Små elektroniske genstande
  • Medicinrester
  • Batterier – i en klar pose
  • Sparepærer – i en klar pose

Når kassen er fuld, stiller du den på en af dine beholdere, inden skraldemanden kommer. Så tager skraldemanden den fyldte kassen med og stiller en ny, tom kasse til dig.

Det er lige meget, hvilken af dine beholdere du stiller Miljøkassen på.

Hvorfor skal batterier og sparepærer i en klar posen, inden de kommer i Miljøkassen?
Brugte batterier kan lække kemikalier, der kan skabe farlige blandinger med de andre ting, du har samlet i Miljøkassen. Derfor er det vigtigt, at du putter batterierne i en klar pose for sig selv, inden du lægger dem i kassen.

Sparepærer kan nemt gå i stykker, og det er et problem, fordi de indeholder kviksølv, der er meget sundhedsskadeligt. Når du putter sparepærerne i en klar pose, inden de kommer i Miljøkassen, sikrer du, at du – og dem, der skal tømme kassen – ikke bliver udsat for den farlige kviksølv.

Selvom det kan være næsten usynligt, vil der altid være fedt og snask tilbage i bakken, når pizzaen er spist. Det betyder desværre, at vi ikke kan genbruge pappet – og pizzabakkerne skal derfor i din beholder til restaffald.

Nej. En del chipsposer er fremstillet af en blanding af metal og plastik, og denne materialekombination kan vi desværre ikke genbruge. Derfor skal du altid smide chipsposen, kaffeposen, slikpapir og andre poser med ‘metal’ på indersiden i din beholder til restaffald.

Når affaldet er blevet indsamlet, bliver materialerne sendt videre og genanvendt i forskellige sammenhænge.

Ja, selvfølgelig!

I vores Sorteringsguide kan du søge på mere end 400 forskellige genstande og materialer – så prøv selv, hvis du er i tvivl om, hvor haveslangenfyrfadslyset eller rudekuverten skal hen.

Du kan også hente vores sorteringsvejledning i vores bibliotek eller i vores kundeservice på Ellegårdvej 8 i Sønderborg.

Din beholder til restaffald og madaffald bliver tømt hver 14. dag. Du har også mulighed for at vælge sommertømning.

Dine genbrugsbeholdere bliver tømt hver 4. uge.

Du kan se dine tømmedage her.

Hvorvidt du skal stille beholderne ud til vejen, inden skraldemanden kommer, er afhængigt af, om du lever op til reglerne om adgangsforhold.

Som grundejer er det dit ansvar, at skraldemanden nemt kan komme til at tømme dine beholdere til restaffald og genbrug. Derfor er det dig, der skal sørge for, at adgangsforholdene er i orden.

Ja.

Inden skraldemanden kommer, skal du sørge for, at beholderne står med håndtagene udad. Så skal skraldemanden nemlig ikke først bruge tid og kræfter på at dreje den fyldte spand rundt, inden den kan tømmes.

Reglen gælder uanset, om du kører beholderne ud til vejen, eller om skraldemanden kan hente dem ved dit hus.

Skraldemændene tømmer mange hundrede beholdere hver dag – og det mindsker det fysiske slid, når du vender beholderen rigtigt.

Som grundejer er det dit ansvar, at skraldemanden nemt kan komme til at tømme dine beholdere til restaffald og genbrug – se adgangsforhold her.

Hvis din beholder ikke er blevet tømt, kan der være flere forskellige årsager til dette:

  • Den kan have været overfyldt.
  • Det kan være skraldemanden ikke kunne komme til.
  • Det kan være, at der har været noget forkert i beholderen.

I sjældne tilfælde kan skraldemanden komme til at overse en beholder. Hvis der umiddelbart ikke er noget grund til, at din beholder ikke er blevet tømt, hører vi gerne fra dig. Du kan oprette en fejlmelding her.

Hvis din beholder ikke er blevet tømt, kan du gøre følgende:

  • Hvis du fjerner det, der ikke må være i genbrugsbeholderen, tømmer vi den på næste tømningsdag.
  • Hvis ikke du kan vente 4 uger, er du meget velkommen til at aflevere det genanvendelige affald på genbrugspladsen – eller bestille en ekstratømning på tlf. 88 43 53 00. En ekstratømning koster 250 kr.
  • Hvis du mener, der er sket en fejl, og du ikke har smidt noget forkert i genbrugsbeholderen, kan du indberette fejlen.

Vil du vide mere om sortering, kan du finde svar på (næsten) alle sorteringsspørgsmål i vores Sorteringsguide.

Når posen med tekstilaffald er fyldt, skal du binde en knude på posen og aflevere den i din genbrugsbeholder til papir/pap.

Bor du i lejlighedskompleks, og har du en fællesløsning, skal du aflevere din pose med tekstilaffald til papir/pap. Posen må gerne ligge blandet med øvrigt affald i beholderen. Det samme gør sig gældende for nedgravede beholdere.

Du kan også aflevere posen med tekstilaffald på genbrugspladsen

Tekstilproduktion koster mange ressourcer. Produktionen af en enkelt t-shirt bruger op mod 2700 liter vand og ved at genanvende udtjente tekstiler til nye tekstilprodukter kan vi nedsætte ressourceforbruget. Men kun, hvis du sorterer dit tekstilaffald. Derfor er det vigtigt, at du afleverer dine ødelagte, plettede, iturevne tekstiler i TEKSTILAFFALD, så de kan genanvendes til nye produkter. På den måde er du med til at passe på både klima og miljø.

Dine tekstiler, som ikke er ødelagte, skal du fortsat aflevere til GENBRUG. Nøjagtigt som du plejer.

I tekstilaffald må der komme tøj og tekstiler, som ikke er egnet til genbrug, fx ødelagt, hullet eller plettet tøj. Det kan også være en enlig sok, udtjente underbukser eller ødelagte strømpebukser. Derudover må der også komme ødelagte tekstiler, fx hullede håndklæder, gamle viskestykker og duge med rødvinspletter. Der må også komme udtjente klude i, dog ikke med rester af maling, olie, sprit eller lignende.

Overordnede eksempler:

  • Tøj, fx uld, silke, nylon, polyester, bomuld
  • Tekstiler, håndklæder, duge, stofbleer, klude
  • Tæpper og plaider
  • Dele eller stykker af tøj eller stofrester

Konkrete eksempler:

  • Enlige sokker, udtjent undertøj, ødelagte strømpebukser
  • Sportstøj og badetøj
  • Huer, vanter og tørklæder
  • Rene stofbleer
  • Håndklæder, vaskeklude og viskestykker
  • Gardiner, tæpper
  • Klude

Vi har sendt tøj til genbrug i over 40 år – det skal vi blive ved med. Derfor må tøj, som er egnet til genbrug, ikke komme i tekstilaffald. Det er vigtigt, at man ikke er i tvivl om det budskab.

Overordnede eksempler

  • Tøj og tekstil, andre kan få glæde af: Det skal afleveres til genbrug
  • Vådt, jordslået eller muggent tøj og tekstil: Det kan få den samlede fraktion til at mugne (restaffald)
  • Imprægnerede eller vandafvisende tekstiler (restaffald eller genbrugsplads)

Konkrete eksempler:

  • Brugbare sko, bælter og tasker (genbrug)
  • Slidte og ødelagte sko, bælter og tasker (restaffald eller genbrugsplads)
  • Tøj eller tekstiler med rester af maling, olie, sprit eller lignende (restaffald eller genbrugsplads)
  • Gummistøvler eller regntøj med pvc (genbrugsplads)
  • Voksduge (genbrugsplads)
  • Flyverdragter, handsker o.l. med vandafvisende imprægnering (restaffald eller genbrugsplads)

Det må gerne være beskidt og plettet. Pletterne må gerne være synlige, fx fra mad, græs eller aftørret babygylp. Pletterne må ikke være våde, men hverken tøj eller tekstil behøver at blive vasket, inden det bliver smidt i tekstilaffald.

Vi begyndte at samle tekstiler ind fra d. 1. juli 2023

Tekstilproduktion er en af verdens mest ressourcekrævende sektorer. Derfor er det vigtigt, at der spares på ressourcerne, genbruges og genanvendes. Indsamlingen af tekstilaffald muliggør genanvendelse.

Det indsamlede tekstilaffald bliver kørt på et sorteringsanlæg, hvor det sorteres i fibertyper og farver. Tekstilfibrene kan derefter behandles via mekanisk eller kemisk genanvendelse.

Det gør, at tekstilaffaldet fx kan genanvendes til:

  • Nye tekstiler
  • Isolering
  • Møbelhynder og bilsæder
  • Klude

Teknologierne for mere og bedre genanvendelse bliver udviklet i takt med, at tekstilaffaldet indsamles. På den måde udvikles et marked for, at flere tekstiler kan blive genanvendt med afsæt i, hvor meget og i hvilken kvalitet tekstilaffaldet afleveres i.

Derfor er det også vigtigt, at alle opfordres til at sortere deres tekstilaffald. For selvom det hele ikke kan genanvendes optimalt i dag, hjælper indsamlingen til, at genanvendelsen kan skaleres, og at udtjente, uanvendelige tekstiler kan genanvendes til nye produkter og nye tekstiler.

Nej det kan du ikke.

Din røde pose med tekstilaffald, skal afleveres nede i din papir/pap beholder, og låget på beholderen skal være lukket.

Hver sommer modtager du en pakke med 10 poser i alt. Poserne er gratis og skal holde til et helt år. Hvis du gerne vil have flere poser, kan du købe flere i vores genbrugsbutikker og kundeservice til 15 kr. pr. rulle med 10 poser.

Ja, dog mod betaling. Hvis du gerne vil have flere poser, kan du købe flere i vores genbrugsbutikker og kundeservice til 15 kr. pr. rulle med 10 poser.

Noget af det tøj du ikke bruger længere, kan andre sagtens få glæde af – det kan være kjolen, din datter er vokset ud af, eller de bukser du bare ikke får brugt. Det tøj kan du aflevere i vores tøjcontainere, og så ender det på hylderne i genbrugsbutikkerne.

Men hvis der nu er huller på bukserne, og kjolen er tyndslidt, er der nok ikke nogen, der vil købe dem – men så kan vi genanvende tekstilerne til meget andet, f.eks. isolering eller i produktionen af nyt tøj.

Ja det kan du. Har du større slidte/ødelagte tekstiler, som hurtigt kan fylde den røde pose op, kan du aflevere disse på genbrugspladsen i tøjcontaineren. Husk at tøjet skal afleveres i en gennemsigtig pose.

Poserne du modtager fra os, har 4 ender i toppen. Disse ender skal du binde sammen på tværs, så der kan komme luft ud af posen. Poserne med tekstilaffald vil nemlig blive presset, og derfor er det vigtig, at poserne ikke er lukket tæt.

Nej. Du må kun aflevere dit tekstilaffald i de røde poser, som du modtager fra os.

Måske tænker du, at dine hullede tennissokker nok ikke kan genanvendes – men det kan de faktisk! Nye behandlingsmuligheder betyder nemlig, at næsten alle typer tekstil kan genanvendes i tekstilproduktionen.

Så vi kan bruge alt dit brugte kluns – bare det er rent og pakket i poser, inden du smider det i tøjcontaineren.

Forlæng levetiden for dit tøj

Danmark er det land i Norden, der har det højeste tekstilforbrug per indbygger – hele 16 kg tøj om året bliver det til. Hvis bare en lille del af det tøj bliver brugt igen, gør det en stor forskel for miljøet.

Det kræver nemlig ikke mindre end 58.000 liter vand og 48 kilo kemikalier at producere 16 kg tøj – og så er det jo en skam, at vi i Danmark hvert år sender næsten 45.000 ton tøj til forbrænding. Heldigvis betyder et øget fokus på problemet, at mere og mere tøj bliver indsamlet.

Vidste du …

… at vi kun bruger vores tøj i ca. 2,2 år?

… at hvis vi kan forlænge tøjets levetid i bare 3 måneder, kan vi reducere tekstilernes fingertryk på CO2, affald og vand med henholdsvis 8, 9 og 10 %?

Kilde: Nordisk Ministerråd, WRAP

Tekstilaffald dækker over udtjente tekstiler, fx tøj, håndklæder og gardiner, der er hullede, slidte, plettede eller på anden måde ødelagt. Man må ikke aflevere tøj til genbrug i tekstilaffald.

Derudover må der ikke komme sko, bælter og tasker i tekstilaffald. Tekstilaffaldet må ikke være vådt, muggent, jordslået eller indeholde uønskede stoffer, der kan give problemer i genanvendelsen, fx rester af maling, olie, sprit eller lignende.

Madaffald er mad, du ikke længere har lyst til at spise som f.eks.:

De grønne rester

Toppe, du skærer af, inden du sætter tænderne i guleroden, er rigtig godt Madaffald – og det samme gælder æbleskroget, indmaden fra melonen, stokken fra blomkålen, skrællen fra kartoflerne, osv.

De yderste blade

Hvis de yderste blade på salathovedet er gule eller bare knap så appetitlige, så smid dem i posen – på vores anlæg kan de forvandles til dejlig grøn biogas.

Mad, der er blevet for gammelt

Hvis skinkesalaten har overskredet ‘sidste salgsdato’, der er kommet lidt mug på rugbrødet eller bananen er blevet sort – så smid dem i posen.

Madrester du ikke kunne spise op fra morgenmad, frokost og aftensmad

Mad, der blev til overs, da du var i køkkenet

Det, du skærer fra

Fedtkanten fra kyllingefileten og andet råt kød må du også gerne smide i posen – og det samme gælder osteskorper. Bare du søger for, at der ikke sidder rester af f.eks. papir eller plastik på stykkerne.

Kaffefilteret og teposen

Kaffefiltre og teposer er gode til både kompost og som madaffald – så lad dem dryppe af og smid dem i posen.

Æggeskaller

Æggeskaller, fiskeben og knoglerester kan sagtens blive til biogas – så i posen med dem.

Haveaffald kan også være Madaffald

Hvis du har små mængder haveaffald, som visne blade, potteplanter (uden potte) eller afskårne blomster, må du også gerne smide dem i beholder – men det er en god idé først at putte det i en af de poser, du har fået udleveret.

Ellers bliver beholderen hurtig beskidt.

Nej. De plastikposer, du får udleveret til dit madaffald, er ganske almindelige plastikposer – præcis som dem, du selv kan købe i dit supermarked.

Vi har valgt at bruge ganske almindelige plastikposer, fordi de biogasanlæg, der skal modtage madaffaldet ofte helst ikke vil have de biologisk nedbrydelige plastikposer. Forklaringen er den, at de biologisk nedbrydelige plastikposer ganske vist bliver nedbrudt, men det sker væsentligt langsommere end madaffaldet. Det betyder, at bio-poserne bliver til en slags gelé, der kan hæmme de processerne på biogasanlægget.

Når vi i stedet bruger ganske almindelige plastikposer, sker der det, at alle poserne med madaffald bliver samlet en en kæmpe ‘gryde’. Herefter bliver poser og madaffald kværnet til pulp, og fordi plastik er væsentligt lettere end madaffald, vil det fylde ovenpå. Nu kan man simpelthen si plastikken fra, så der kun er madaffald tilbage.

Ja, du får gratis udleveret plastikposer til dit madaffald.

Hvis du bor i parcelhus og er ved at løbe tør for poser, kan du fastgøre en pose til låget på en af dine beholdere, inden den bliver tømt. Så afleverer skraldemanden flere poser til dig. Bor du i lejlighed el. lign., kan du kontakte viceværten, din udlejer eller boligforeningen.

Du kan også hente flere poser på genbrugspladserne og i vores kundeservice på Ellegårdvej 8 i Sønderborg.

De plastikposer, du får til dit madaffald, er almindelige plastikposer – så skulle du løbe tør for poser, inden du får bestilt nye, kan du bruge enhver anden slags plastikpose.

Vi har valgt ikke at bruge biologisk nedbrydelige plastikposer, fordi de biogasanlæg, der skal modtage madaffaldet, ofte helst ikke vil have dem. Forklaringen er den, at de biologisk nedbrydelige plastikposer ganske vist bliver nedbrudt, men det sker væsentligt langsommere end madaffaldet. Det betyder, at poserne bliver til en slags gelé, der kan hæmme de processerne på biogasanlægget.

Når vi i stedet bruger ganske almindelige plastikposer, sker der det, at alle poserne med madaffald bliver samlet en en kæmpe ‘gryde’. Herefter bliver poser og madaffald kværnet til pulp, og fordi plastik er væsentligt lettere end madaffald, er det nemt at si fra.

Selvom de plastikposer, du får af os, altså ikke er fremstillet af bionedbrydeligt plasitk – så er de naturligvis fremstillet af genbrugsplastik.

Du kan få lige så mange plastikposer, du har brug for.

Når du mangler plastikposer, skal du give tegn til skraldemanden – så får du flere. Du kan også hente flere plastikposer på genbrugspladserne og i vores kundeservice på Ellegårdvej 8 i Sønderborg.

Ja, du kan købe store foringsposer til din beholder til mad- og restaffald her.

Der vil naturligvis være tale om to separate foringsposer, da skraldebilen, som tømmer beholderen, har to adskilte rum – et til madaffald og et til restaffald. Foringsposerne med henholdsvis madaffald og restaffald skal derfor hver sin vej.

Ja – hvis du har plads til f.eks. nedfaldsfrugt eller græs i rummet til madaffald, må du gerne aflevere det her.

Det er dog en rigtig god ide at putte haveaffaldet i poser og lukke dem forsvarligt først. Ellers risikerer du, at din beholder bliver ulækker.

HUSK: Selvom du får udleveret gratis plastikposer til dit madaffald, kan du sagtens bruge ganske almindelige plastikposer, du selv har købt i dit supermarked. Det er IKKE nødvendigt at bruge biologisk nedbrydelige poser!

Ja, naturligvis.

Hvis du har en velfungerende kompost, skal du selvfølgelig fortsat selv kompostere dine kartoffelskræller, visne blomster og andet grønt affald. Men det, du kan aflevere som ‘Madaffald’, er meget mere end det grønne køkkenaffald.

Du kan nemlig også aflevere resterne af lasagnen, fedtkanten fra bøffen og osten, der er blevet for gammel, som madaffald – dvs. også alt den mad, du ikke ville smide i din kompostbeholder.

Undersøgelser har vist, at der i dag er rigtigt, rigtigt meget af netop denne type madaffald i vores affald. Faktisk viser vores beregninger, at vi – hvis vi indsamler alt madaffaldet – kan producere biogas, svarende til det årlige el-forbrug for 1.700 husstande! Det vil være rigtig godt for miljøet!

Nej tak til emballager!

Der er rigtig meget, vi kan genbruge som madaffald – men der er også  ting, man kunne tro, var madaffald, men som ikke er det:

  • Emballage – den emballage maden var i, er ikke madaffald. Så nej tak til syltetøjsglas, leverpostejsbakker eller ketchupflasker. Nogle emballager vil du kunne rengøre og smide i genbrugsbeholderen, og nogle skal i stedet i beholderen til restaffald.
  • Service – tallerkner, bestik, paptallerkner og andet, der måske har madrester på sig, er ikke madaffald.

Den ene af dine beholdere er til madaffald og restaffald – i hver sit rum. Du afleverer madaffaldet i ganske almindelige plastikposer, der kan lukke helt tæt, så beholderen ikke bliver unødvendigt beskidt.

De plastikposer, du får til dit madaffald, er almindelige plastikposer – så skulle du løbe tør for poser, inden du får bestilt nye, kan du bare bruge enhver anden slags plastikpose.

Miljøkassen gør det muligt at samle og opbevare miljøfarligt affald, og efterfølgende bortskaffe affaldet på en nem, miljørigtig og forsvarlig måde. Miljøkassen har et børnesikret låg.

I Miljøkassen kan du samle miljøfarligt affald som:

  • Kemikalier, rengøringsmidler, maling og spraydåser
  • Batterier
  • Små elektroniske genstande
  • Sparepærer
  • Medicinrester

OBS: Kanyler må ikke komme i Miljøkassen, men skal leveres på apoteket

Når du har fyldt Miljøkassen med farligt affald som spraydåser, batterier eller kemikalierester, stiller du den ud sammen med dine beholdere, inden skraldemanden kommer.

Så får du den fyldte kasse ombyttet til en tom.

Vi håber, du vil finde et sted til din miljøkasse indenfor – eller i et skur, i kælderen el. lign.

Det er vigtigt, at du ikke lader Miljøkassen stå fremme sammen med de øvrige beholdere. Når Miljøkassen står sammen med beholderne, er det nemlig tegn til skraldemændene om, at Miljøkassen er fuld og skal byttes til en tom.

Nej – den ordning findes ikke længere, du skal bruge miljøkassen i stedet.

I Miljøkassen kan du samle:

  • Kemikalier, rengøringsmidler, maling og spraydåser
  • Små elektroniske genstande
  • Medicinrester
  • Batterier – i en klar pose
  • Sparepærer – i en klar pose

Når kassen er fuld, stiller du den på en af dine beholdere, inden skraldemanden kommer. Så tager skraldemanden den fyldte kassen med og stiller en ny, tom kasse til dig.

Det er lige meget, hvilken af dine beholdere du stiller Miljøkassen på.

Hvorfor skal batterier og sparepærer i en klar posen, inden de kommer i Miljøkassen?
Brugte batterier kan lække kemikalier, der kan skabe farlige blandinger med de andre ting, du har samlet i Miljøkassen. Derfor er det vigtigt, at du putter batterierne i en klar pose for sig selv, inden du lægger dem i kassen.

Sparepærer kan nemt gå i stykker, og det er et problem, fordi de indeholder kviksølv, der er meget sundhedsskadeligt. Når du putter sparepærerne i en klar pose, inden de kommer i Miljøkassen, sikrer du, at du – og dem, der skal tømme kassen – ikke bliver udsat for den farlige kviksølv.

Brugte batterier kan lække kemikalier, der kan skabe farlige blandinger med de andre ting, du har samlet i Miljøkassen. Derfor er det vigtigt, at du putter batterierne i en klar pose for sig selv, inden du lægger dem i kassen.

Sparepærer kan nemt gå i stykker, og det er et problem, fordi de indeholder kviksølv, der er meget sundhedsskadeligt. Når du putter sparepærerne i en klar pose, inden de kommer i Miljøkassen, sikrer du, at du – og dem, der skal tømme kassen – ikke bliver udsat for den farlige kviksølv.

Sparepærer kan frigive små mængder kviksølv til luften, hvis det bliver brændt sammen med resten af dit affald fra beholderen til dagrenovation. Kviksølv er farligt og kan påvirke vores nervesystem.

Derfor er sparepærer godt for miljøet, mens de virker – men når de ikke længere virker, er de miljøfarligt affald, der ikke må komme i skraldespanden.

Dåsen med flødeskum, hårlak eller spraymaling – alle spraydåser står under tryk, og det betyder, at de kan eksplodere, hvis de bliver brændt af.

Derfor indsamler vi de tomme spraydåser som farligt affald, så de kan blive tømt under forsvarlige forhold – og metallet fra dåsen kan blive brugt igen.

Din fjernbetjening, dit lysende legetøj og din mobiltelefon kan indeholde miljøskadelige stoffer i form af tungmetaller som kadmium og kviksølv – men alle de små elektroniske genstande kan også indeholde værdifulde metaller som guld, sølv og kobber. Derfor er det en rigtig god idé at indsamle dem – både for miljøet og for pengepungens skyld.

Vidste du …
… at der i 200 mobiltelefoner er nok guld til at lave en guldring. Kan du bedre lide ringe af sølv, skal du kun bruge fire mobiltelefoner.

Nej, Miljøkassen er en obligatorisk del af Sønderborg Kommunes affaldsordning – men det er naturligvis helt op til dig, om du vil bruge Miljøkassen i dagligdagen.

Idéen til Miljøkassen stammer fra undersøgelser af affaldet i vores kommune, vi tidligere har foretaget. Her viste det sig desværre, at restaffaldet indholdt relativt store mængder miljøfarligt affald som batterier, spraydåser og små elektroniske genstande.

Al forskning viser, at jo nemmere det er for folk at komme af med deres (genbrugs-)affald – jo flere bedre sortering får man. Ved at indsamle miljøfarligt affald direkte ved husstandene håber vi, at flere vil bruge Miljøkassen – i stedet for at smide det til forbrænding.

Hvor meget du skal betale for at få hentet dit affald, er afhængigt af, hvilken løsning du har valgt.

Du kan se alle priser på vores årlige takstblad.

Nej, det kan du ikke. Indsamling af genbrugsmaterialer ved din husstand er politisk besluttet – det er ikke en ordning, du kan melde dig ud af.

I Sønderborg Kommune gælder indsamlingsordningerne for alle private borgere og grundejere i kommunen. Det fremgår af § 9.2 m.fl. i Sønderborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald.

Du kan klage her – eller ansøge om at blive afmeldt for affaldsordningen her.

Nej, det får du desværre ikke. Som grundejer er det dit ansvar, at skraldemanden nemt kan komme til at tømme dine beholdere til restaffald og genbrug. Derfor er det dig, der skal sørge for, at adgangsforholdene er i orden.

Reglerne om adgangsforhold ændrer sig ikke med den nye affaldsordning – så en hurtig tommelfingerregel er, at hvis du indtil nu har sat beholderne frem, skal du bare fortsætte med det.

Du kan se alle Sønderborg Forsynings affaldstakster på vores årlige takstblad.

I 2021 kan du få hentet restaffald i dit sommerhus hver uge fra uge 25 til og med uge 37 (fra. 21. juni til 17. september).Var har du været tilmeldt sommertømning i 2021, er du også automatisk tilmeldt sommertømning i 2022.

Læs mere om sommertømning, og tilmeld dig her.

Når din beholderløsning bliver ændret i september 2021, får du en grøn spand til indsamling af madaffald. Vi håber, du vil sætte den grønne spand op i køkkenet, så det er nemt at indsamle madaffaldet – også for dine gæster, hvis du udlejer dit sommerhus.

Når posen er fuld, slår du en knude på den, og aflevere den i rummet til/din beholder til madaffald. Herfra sker indsamlingen af madaffald på samme måde som i parcelhusene i Sønderborg Kommune. Skraldebilen har to separate rum – et til restaffald og et til madaffald. Du kan læse mere om madaffald her.

Sammen med den grønne spand får du nogle poser til indsamling af madaffald. Når du er ved at løbe tør for poser, kan du sætte en pose på beholderen, inden skraldemanden kommer. Så afleverer han en pakke med flere poser til dig. Du kan også hente nye poser på vores genbrugspladser.

Når din beholderløsning bliver ændret i september 2021, får du en pakke med grønne poser til madaffald.

Når du er ved at løbe tør for poser, kan du sætte en pose på beholderen, inden skraldemanden kommer. Så afleverer han en pakke med flere poser til dig. Du kan også hente nye poser på vores genbrugspladser.

Aske fra brændeovn og grill må du gerne smide i affaldsbeholderen, der står ved huset – men husk at sørge for, at asken ikke længere er varm.

Af hensyn til skraldemanden skal du pakke asken godt ind, inden du smider den i affaldsbeholderen.

Miljøkassen gør det muligt at samle og opbevare miljøfarligt affald, og efterfølgende bortskaffe affaldet på en nem, miljørigtig og forsvarlig måde. Miljøkassen har et børnesikret låg, som du åbner ved at trykke ned på låget, samtidigt med at du trækker ud i beslagene.

I Miljøkassen kan du samle miljøfarligt affald som:

  • Kemikalier, rengøringsmidler, maling og spraydåser
  • Batterier
  • Små elektroniske genstande
  • Sparepærer
  • Medicinrester

OBS: Løse kanyler må ikke komme i Miljøkassen, men skal leveres på apoteket

Du stiller den fyldte Miljøkasse ud sammen med din beholder til mad- og restaffald den dag, den bliver tømt – så tager skraldemanden den fyldte Miljøkasse og stiller en ny, tom kasse til dig.

Hvis du har mere affald, end der er plads til i beholderen, kan du købe en rød ekstra sæk på en af vores genbrugspladser.

En ekstra rød sæk koster 25 kroner.

Genbrugsplads

Hvis du har et spørgsmål til os, finder du højst sandsynligt svaret her.

Støv fra eternit og asbest kan være kræftfremkaldende.

Derfor er det meget vigtigt, at du læser disse retningslinjer grundigt og følger dem nøje, hvis du vil aflevere eternit eller asbest på genbrugspladsen.

Eksempler på rigtig og forkert indpakning af asbest:

Det er gratis for private at aflevere eternit og asbest på genbrugspladsen.

Hvis du gerne vil køre på genbrugspladsen i traktor, skal du først sende os en mail.

Send en mail til 365@sonfor.dk – i mailen skal du oplyse:

  • Hvilken genbrugsplads vil du gerne køre til med traktor?
  • Hvornår vil du gerne ankomme med traktor?
  • Hvilke typer affald har du med? Husk: større mængder jord, tegl og beton skal anmeldes til kommunen
  • Hvilken adresse kommer affaldet fra?
  • Er traktoren dækket af en ansvarsforsikring?
  • Hvad er traktorens egenvægt?

Du skal sende mailen til os senest to hverdage før, du ønsker at køre på genbrugspladsen.

Har du ikke på forhånd aftalt dit besøg med os, er vi desværre nødt til at afvise dig, hvis du ankommer til genbrugspladsen i traktor.

VIGTIGT:

Traktorer er kun tilladt på genbrugspladserne i den bemandede åbningstid på hverdage – og kun med tilladelse.

Vejer din traktor mere end 3.500 kg., må den ikke komme ind på genbrugspladsen.

Bor du i et område, hvor jorden er forurenet, har det betydning, hvis du vil aflevere jord på en af vores genbrugspladser.

Det er nemlig vigtigt, at du ikke afleverer forurenet jord sammen med ren jord.

Se kort over områder med forurenet jord.

Sundeveds genbrugsplads er et forsøg på at skabe en ny slags genbrugsplads – her er, hvad du kan aflevere:

  • Haveaffald
  • Flasker og konservesglas
  • Hård plast
  • Pap
  • Metal
  • Tekstiler

Det er desværre ikke alle materialer, du kan aflevere på den nye Sundeved Genbrugsplads. Hvis du vil aflevere f.eks. byggematerialer, farligt affald eller træ, kan du på bare 10 minutter køre til Skodsbøl Genbrugsplads – eller på 15 minutter til Glansager Genbrugsplads.

Se alle vores genbrugspladser – og deres åbningstider her.

Sundeved Genbrugsplads er ubemandet – men til gengæld er den åben døgnet rundt. Det eneste, du skal gøre for at bruge pladsen, er at tilmelde dig Adgang365. Det kan du gøre her.

Hvis du allerede er tilmeldt Adgang365 og benytter de døgnåbne genbrugspladser i Skodsbøl, Glansager, Gråsten og Vesterlund, kan du automatisk også benytte den nye Sundeved Genbrugsplads.

I Sønderborg Forsyning har vi som nogle af de første i Danmark indført et helt nyt skiltesystem – udviklet i et samarbejde mellem forsyningsselskaber i hele landet, Komunernes Landsforening, Miljøstyrelsen og Dansk Affaldsforening.

Systemet er baseret på piktogrammer og kombinerer allerede eksisterende systemer med resultaterne fra en lang række workshops, interviews og spørgeskemaundersøgelser, som tusindvis af borgere og affaldsmedarbejdere fra kommuner og affaldsselskaber har deltaget i.

Du kan på vores sorteringsguide finde piktogrammerne, og se hvad du kan aflevere til diverse containere.

Der kan opstå uoverensstemmelser på genbrugspladserne – og derfor har vi her opstillet nogle helt enkle regler, som alle skal overholde:

  • Du skal sortere dit affald og aflevere det i den rigtige container – hvis du er i tvivl, er du meget velkommen til at spørge genbrugsvejlederne.
  • Hvis dit affald er emballeret, skal det være i klar sække.
  • Du skal feje efter dig.
  • Du må kun tage noget fra containerne, hvis du har fået lov af genbrugsvejlederen.
  • Du skal forlade genbrugspladsen, når du er færdig med at aflevere dit affald.
  • Vores personale har lov til at bortvise folk fra genbrugspladsen.

Vand

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere, kan du finde svar og læse mere her.

Du kan på vores årlige takstblad se prisen for drikkevand.

I Sønderborg Forsyning leverer vi drikkevand til Sønderborg, Augustenborg, Gråsten, Nordborg og Havnbjerg. Vi foretager hvert år en lang række analyser af vores drikkevand.

Vi udtager analyser fra både boringer, vandværker og taphaner hos vores kunder. Vi tester i flere omgange for indhold af bakterier, naturlige stoffer, vandbehandlingsparametre, metaller og en lang række miljøfremmede stoffer – herunder 44 pesticider. På den måde sikrer vi, at du altid trygt kan drikke vandet fra vores vandværker.

Flere vandanalyser

Du kan se samtlige danske vandanalyser på GEUS’ hjemmeside.

GEUS er en forsknings- og rådgivningsinstitution i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, der udfører undersøgelser, forskning, rådgivning og kortlægning i primært Danmark og Grønland.

Det sker, at der pludselig opstår særligt fokus på et pesticid, Miljøstyrelsen ikke tidligere har været opmærksomme på.

Så snart det sker, påbegynder vi ekstraordinære analyser for at sikre, at vores drikkevand ikke er berørt.

Analyserne bliver indsendt til særlige eksterne laboratorier, og det kan derfor tage et stykke tid, før vi for endeligt svar på prøverne.

Ja det kan du. Vi har her samlet en oversigt over alle vores vandværker og analyserapporter fra deres vandanalyser.

Gråsten Vandværk

Anlægsrapport

Resultater af seneste vandanalyser

Nordborg Vandværk

Anlægsrapport

Resultater af seneste vandanalyser

Rønsdam Vandværk

Anlægsrapport

Resultater af seneste vandanalyser

Mjang Dam Vandværk

Anlægsrapport

Resultater af seneste vandanalyser

Huholt Vandværk

Anlægsrapport

Resultater af seneste vandanalyser

Havnbjerg Vandværk

Anlægsrapport 

Resultater af seneste vandanalyser

Flere vandanalyser

Du kan se samtlige danske vandanalyser på GEUS’ hjemmeside.

GEUS er en forsknings- og rådgivningsinstitution i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, der udfører undersøgelser, forskning, rådgivning og kortlægning i primært Danmark og Grønland.

Nej det er der ikke. Hvis du får vand fra SONFOR kan du være helt rolig. Der er ingen PFAS i vores drikkevand.

Vi får foretaget meget grundige tests af vores grundvand i eksterne laboratorier, hvor vi tester vandet af flere omgange.

Kvaliteten af drikkevandet bliver undersøgt gennem analyser fra både boringer, vandværker og taphaner hos kunderne. Her tester vi vandet i flere omgange for indhold af bakterier, naturlige stoffer, vandbehandlingsparametre, metaller og en lang række miljøfremmede stoffer – herunder 44 pesticider.

Vi ligger langt under det maksimale niveau af nitrat i vores drikkevand. På nuværende tidspunkt er EU’s grænseværdi for nitrat i drikkevand på 50 milligram pr. liter og forskere anbefaler, at vi får en grænseværdi på 4 milligram pr. liter. Analyser fra vores 6 vandværker viser, at vi allerede ligger under grænseværdien på 4 milligram pr. liter, og vi holder fortsat løbende øje med drikkevandet.

Du kan let spare på vandet ved at gøre følgende:

Spar vand med din bruser

  1. Tag brusebad i stedet for karbad
  • Et karbad koster nemt 200 liter vand, mens du kun bruger ca. 35 liter med et brusebad.
  1. Tag korte brusebade og luk for bruseren, når du sæber dig ind.

Spar vand på vandhanen

  1. Sluk for vandet, mens du børster tænder
  • Det er dyrt og unødvendigt at lade det løbe. Brug i stedet et vandkrus ved tandbørstningen.
  1. Brug en balje, hvis du vasker op i hånden i stedet for under en rindende hane.
  1. Køl dit vand i køleskabet i stedet for at lade vandhanen løbe, indtil vandet bliver koldt.

Spar vand med din op- eller vaskemaskine

  1. Tænd kun opvaskemaskinen og vaskemaskinen, når den er helt fyldt
  • Det sparer både vand og strøm, samtidig med at du slider mindre på maskinerne og skåner miljøet
  1. Drop forvasken og spar vand, når du vasker tøj.

Spar vand på haven

  1. Vand kun haven, hvis det er helt nødvendigt. Brug vandkande i stedet for slange og saml regnvand.

Spar vand på toilettet

  1. Hold øje med, om toilettet løber.
  • Et toilet der løber så lidt, at det næsten ikke kan ses, kan spilde ca. 100 m3 vand om året og koste op til 7000 kr.

Det kan se harmløst ud, men hvis der er uro på vandoverfladen i dit toilet, det suser i rørene, eller kummen igen og igen kalker til – kan det hurtigt blive dyrt.

Vi har samlet nogle eksempler på, hvordan toilettet kan løbe, og hvad det kan komme til at koste, hvis du ikke gør noget ved det.

1. 

Hvis dit toilet løber, så det er svært at se, bruger du …

100 m3 vand om året ≈ 6.200,00 kr.

2.

Hvis dit toilet løber, så det kan ses, kan det koste dig op til …

200 m3 vand om året ≈ 12.500,00 kr.

3.

Hvis dit toilet løber så meget, at der er uro i overfladen, risikerer du at bruge …

400 m3 vand om året ≈ 25.000,00 kr.

4.

Hvis dit toilet tapløber, så du kan både se og høre det, kan det ende med at koste dig …

1.500 m3 vand om året ≈ 93.000,00 kr.

Hvis du ikke har vand i vandhanerne, skal du kontakte os.

Først bør du tjekke om, den er gal med filteret i vandhanen, hvis du oplever lavt vandtryk. Hvis du mangler vand i hele huset, kan du kontakte os på telefon 88435300 – også uden for normal åbningstid.

Er du i tvivl om, du får drikkevand fra et af Sønderborg Forsynings vandværker, kan du på kortet nedenfor se, hvilke områder vi forsyner.

Hvis du ikke bor i et af de markerede områder

Hvis du ikke bor i et af de markerede områder på kortet, får du vand fra et privat vandværk – og så er det dem, du skal kontakte.

 
Navn Telefonnummer
Asserballe Vandværk Tlf.: 74 40 71 31
Avnbøl Ullerup Vandværk
Blans Vandværk
Broager Vandværk Tlf.: 74 44 21 07
Dalsgård Vandværk Tlf.: 74 65 07 24
Dybbøl Banke Vandværk Tlf.: 30 29 76 04
Dynt – Gammelgab Vandværk Tlf.: 74 44 17 46
Egernsund Vandværk Tlf.: 74 44 08 86
Frederiksgård – Helved Vandværk Tlf.: 21 47 51 18
Fynshav Vandværk Tlf.: 74 47 46 57
Holm Vandværk Tlf.: 40 31 71 68
Hundslev Vandværk Tlf.: 74 47 37 00
Hørup – Høruphav Vandværk Tlf.: 30 63 80 33
Iller Vandværk Tlf.: 74 44 28 12
Kegnæs Vandværk Tlf.: 40 43 97 79
Kværs/Snurom Vandværk Tlf.: 23 21 41 77
Kær Vandværk Tlf.: 22 31 16 35
Langesø Vandværk Tlf.: 21 79 27 62
Lavensby Vandværk Tlf.: 40 26 86 06
Notmark – Almsted Vandværk Tlf.: 28 12 33 59
Nybøl Vandværk Tlf.: 74 46 52 12
Oksbøl Vandværk Tlf.: 74 45 04 49
Padholm Vandværk Tlf.: 74 47 47 27
Rinkenæs Vandværk Tlf.: 73 65 22 75
Skelde Vandværk Tlf.: 42 41 18 97
Snogbækskov Vandværk Tlf.: 74 46 86 96
Svenstrup Vandværk Tlf.: 74 45 62 50
Sydals Øst Vandforsyning Tlf.: 21 78 73 14
Tørsbøl Vandværk Tlf.: 29 71 28 95
Vemmingbund Vandforsyningsselskab Tlf.: 20 43 46 53
Vester Sottrup Vandværk Tlf.: 41 14 72 57
Vollerup – Ulkebøl Vandværk Tlf.: 74 42 12 50
Øster Sottrup Vandværk Tlf.: 20 28 08 76

Hårdhedsgraden kan variere fra vandværk til vandværk, fordi jordbundsforholdene er forskellige fra område til område.

Nedenfor kan du se, hvor hårdt vandet fra Sønderborg Forsynings vandværker er.

 
Område dH Hårdhedsgrad
Augustenborg 15-17 Temmelig hårdt
Gråsten 17 Temmelig hårdt
Nordborg 17-20 Temmelig hårdt/Hårdt
Sønderborg 15-17 Temmelig hårdt

Hvis du får vand fra et privat vandværk  kan du kontakte værket for at høre, hvor hårdt vandet er.

Vandets hårdhed er et udtryk for indholdet af calcium og magnesium. Hvor hårdt vandet er, kan have betydning for flere ting –  f.eks. når du køber ny opvaske- og vaskemaskine. Det er nemlig en god idé at kende vandets hårdhedsgrad, når du vil dosere vaskemidlet korrekt.

Alt drikkevand indeholder jern og kalk, som over tid bliver udfældet og lægger sig i de vandledninger, der fører vandet fra vandværket og hjem til dig.

Hvis der sker et brud på en vandledning, kan jern og kalk blive hvirvlet op og farve vandet rødbrunt. Det samme kan ske, hvis en af dine vandhaner ikke har været brugt i længere tid.

Det rødbrune vand smager ikke særlig godt, men det er ikke farligt at drikke det.

Misfarvningen er kun forbigående, og hvis du lader vandhanerne løbe i et par minutter, vil vandet hurtigt blive klart igen.

Hvis dit vand er misfarvet, er det bedst, at du venter med at vaske tøj – i hvert fald indtil du har ladet en vandhane eller to være åbne i nogle minutter. Ellers risikerer du, at dit tøj bliver misfarvet.

Er uheldet ude, og dit vasketøj er blevet misfarvet, anbefaler Statens Husholdningsråd, at du gør følgende:

  1.  Læg tøjet i blød i vand tilsat 1 dl. citronsyre pr. 10 liter vand i en halv time
  2.  Vrid tøjet og vask det nu i en varm sodaopløsning med 3 dl. soda pr. 10 liter vand
  3.  Skyl tøjet grundigt med rent vand – gerne i vaskemaskinen på skylleprogrammet

Hvis der har været lukket for vandet i dit område, kan der opstå små luftbobler i vandet, når vandet kommer tilbage i rørene  igen.

De små luftbobler får vandet til at se hvidt ud, når det kommer ud af vandhanen. Men det er et kortvarigt problem, og boblerne forsvinder langsomt igen.

De hvide bobler er ikke sundhedsskadelige.

Sidder din vandmåler i et uopvarmet rum, f.eks. en garage eller et udhus, er det en rigtig god idé at sørge for, at måleren ikke bliver udsat for frost.

Vær opmærksom på, at mange forsikringsselskaber ikke dækker skader, som frostsprængte rør giver på dit hus, hvis rumopvarmning har været ‘utilstrækkelig’ – det betyder ofte, at du ikke har sørget for mindst 17 grader i hele boligen.

Vær særlig opmærksom på sommerhuset

Især i sommerhuse, hvor der bliver lukket ned for varmen i vinterperioden, er der stor risiko for, at vandrørene sprænger.

Det bedste er at lukke for vandet ved hovedhanen, og lade husets vandhaner stå åbne. På den måde tømmer du anlægget for vand og undgår frostsprængninger.

Hvis dit sommerhus IKKE er opvarmet om vinteren:

  • Tøm anlægget for vand og afmonter termostatstyrede blandingsbatterier, der konstant indeholder vand.
  • Toilet, cisterner og gulvafløb kan frostsikres med frostvæske.
  • Tøm opvaske-, vaskemaskine, toilet og cisterne for vand. En vredet klud i toilettet kan hindre eventuelle lugtgener.

Hvis dit sommerhus er opvarmet om vinteren:

  • Hvis du ikke tømmer rørene for vand, bør du lade sommerhuset være opvarmet til 8-10 grader.
  • Vær opmærksom på rør i uopvarmede rum, der er placeret tæt på dårligt isolerede ydervægge og under gulvene.
  • Husk vandhaner, der er placeret udendørs. Luk for vandtilførslen og tøm de udendørs vandhaner for vand.
  • Luk for vandet ved hovedhanen, når huset ikke er beboet. Det kan begrænse en eventuel skade.

Spildevand

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere, kan du finde svar og læse mere her.

Du kan på vores årlige takstblad se prisen for dit spildevand.

Det kan se harmløst ud, men hvis der er uro på vandoverfladen i dit toilet, det suser i rørene, eller kummen igen og igen kalker til – kan det hurtigt blive dyrt.

Vi har samlet nogle eksempler på, hvordan toilettet kan løbe, og hvad det kan komme til at koste, hvis du ikke gør noget ved det.

1. 

Hvis dit toilet løber, så det er svært at se, bruger du …

100 m3 vand om året ≈ 6.200,00 kr.

2.

Hvis dit toilet løber, så det kan ses, kan det koste dig op til …

200 m3 vand om året ≈ 12.500,00 kr.

3.

Hvis dit toilet løber så meget, at der er uro i overfladen, risikerer du at bruge …

400 m3 vand om året ≈ 25.000,00 kr.

4.

Hvis dit toilet tapløber, så du kan både se og høre det, kan det ende med at koste dig …

1.500 m3 vand om året ≈ 93.000,00 kr.

Hvis vandet i dit toilet ikke forsvinder – eller kun forsvinder meget langsomt – kan toilettet være stoppet.

Der er absolut ingen grund til at finde kemikalierne frem. Faktisk er kemikalier som f.eks. afløbsrens eller klorin slet ikke egnet til opgaven, og i værste fald kan de skade miljøet.

Derimod er der flere andre – og langt mere miljøvenlige – ting, du selv kan gøre:

Fjern evt. toiletpair
Har toilettet lige været i brug, kan du prøve at vente et par minutter og så trække ud igen. Det kan give vandet tid til at opløse evt. toiletpapir.

Er selve kummen fuld af toiletpapir, kan det være en god idé at tage gummihandskerne på og fjerne papiret først ved at løfte det ud af kummen.

Hæld en spand vand i toilettet
Hjælper det ikke at skylle en ekstra gang eller fjerne toiletpapiret, kan du prøve at hælde en spand vand i toilettet. Hæld vandet i på én gang, så presset fra vandet kan presse en evt. prop ud af systemet.

Frem med svupperen
Kan du heller ikke få vandet til at forsvinde på denne måde, kan du prøve med svupperen. Sæt svupperen ned i toiletkummen, så der er lukket helt tæt for vand og luft, og pump kraftigt et par gange. Det kan være en god idé at prøve igen efter et par minutter.

Hvis det ikke hjælper…

Har du selv forsøgt at fjerne tilstoppelsen uden resultat, kan du undersøge din skelbrønd. Skelbrønden er en mindre brønd, der placeret på din grund et par meter fra skel, og giver dig adgang til din del af kloaksystemet.

Hvis du løfter dækslet til din skelbrønd, kan du hurtigt fastslå, om det er dig eller os i  Sønderborg Forsyning, der kan løse problemet:

  1. Hvis din skelbrønd er tom, betyder det, at problemet med kloakken er på din egen grund. I så fald er det en god idé at kontakte et privat spulefirma eller en autoriseret kloakmester for at få hjælp og vejledning.
  2. Hvis din skelbrønd er fuld af vand, er problemet sandsynligvis opstået i vores del af kloaksystemet. Du skal derfor kontakte vores døgnvagt på tlf.: 88 43 53 00.

Det er ikke alle ejendomme, der har en skelbrønd, og nogle har mere end en. Er du i tvivl, om din ejendom har skelbrønd, og hvor den evt. er placeret, kan du kontakte os på tlf.: 8843 5300.

Står der vand i din håndvask, eller løber vandet ikke ud i gulvafløbet i brusekabinen, kan afløbet være stoppet. Det skyldes ofte, at hår og sæberester har samlet sig i afløbet eller vandlåsen.

Under håndvasken
Vandlåsen på din vask kan du evt. skille ad og rense for hår- og sæberester.

Ved gulvafløbet
Ved gulvafløb, som f.eks. afløbet i din brusekabine, finder du ofte vandlåsen under risten. Her vil du kunne fjerne risten, tage vandlåsen op og rense den.

Hvis du har brug for hjælp til at rense vandlåsen, kan du kontakte en autoriseret VVS-installatør eller kloakmester.

Hvis det ikke hjælper at rense afløbet …

Hvis ikke problemet skyldes, at afløbet eller vandlåsen er stoppet, kan du undersøge din skelbrønd. Skelbrønden er en mindre brønd, placeret på din grund et par meter fra skel, der giver dig nem adgang til din del af kloaksystemet.

Hvis du løfter dækslet til din skelbrønd, kan du hurtigt fastslå, om det er dig eller os i  Sønderborg Forsyning, der kan løse problemet:

  1.  Hvis din skelbrønd er tom, skyldes problemerne med stor sandsynlighed, at din del af kloakken er stoppet til. Du bør derfor kontakte en kloakmester eller et spulefirma.
  2. Hvis din skelbrønd er fuld af vand, er problemet sandsynligvis opstået i vores del af kloaksystemet. Du skal derfor kontakte vores døgnvagt på tlf.: 88 43 53 00.

Det er ikke alle ejendomme, der har en skelbrønd, og nogle har mere end en. Er du i tvivl, om din ejendom har skelbrønd, og hvor den evt. er placeret, kan du kontakte os på tlf.: 8843 5300.

Hvis du oplever, at der lugter af kloak indenfor, er det med stor sandsynlighed, fordi dine vandlåse mangler vand:

Fyld en spand vand i dine gulvafløb, håndvaske, køkkenvaske, toiletter og alle andre steder, hvor du har en vandlås. Det burde ret hurtigt løse problemet.

Kloaklugt – på din grund

Hvis der lugter ubehageligt på din grund udenfor, kan du prøve at undersøge dine udendørsbrønde.

Viser det sig, at lugten stammer herfra, kan du prøve at rengøre brøndene, f.eks. ved at spule vand ned i brønden med en vandslange. Hvis det ikke hjælper, kan du kontakte en kloakmester og få hjælp til at løse problemet.

Kloaklugt – fra rendestenen

Hvis der ikke er vand i rendestensbrøndene ude på vejen, kan de begynde at lugte af kloak eller noget andet ubehageligt. Prøv at se ned i rendestensbrønden – er der vand i den?

Er rendestensbrønden tom og uden vand, eller det er bare tydeligt, at lugten kommer herfra, kan du give Sønderborg Kommune et praj, så de bliver opmærksomme på problemet.

Kloaklugt – fra kloakken uden for din grund

Kommer den ubehagelige lugt hverken fra din egen grund eller rendestensbrøndene, kan lugten skyldes et problem i vores kloakssystem. I så fald må du meget gerne kontakte vores Kundeservice på tlf.: 88 43 53 00 eller på mail: info@sonfor.dk.

Det er Sønderborg Kommunes opgave at bekæmpe rotter, og har du set en rotte, skal du derfor anmelde det på Sønderborg Kommunes hjemmeside.

Når du har anmeldt, at du har set en rotte eller tegn på rotter, bliver du kontaktet af kommunens rottefænger:

  • Hvis du anmelder tegn på rotter indenfor, kommer rottefængeren på besøg den første hverdag efter din anmeldelse.
  • Hvis du anmelder tegn på rotter i det fri, kan der gå op til syv dage, før rottefængeren tilser din ejendom.

Det er gratis at få besøg af rottefængeren.

Hvis du ser en rist på vejen, der er stoppet af f.eks. visne blade, kan du give Sønderborg Kommune et praj her.

En stoppet vejrist kan skabe oversvømmelser på vejen ved skybrud, fordi regnvandet ikke kan komme væk.

Skal spildevandsrensningen på din ejendom forbedres, får du et påbud fra Sønderborg Kommunen. Påbuddet giver dig to muligheder:

  1. Etabler dit eget renseanlæg
    Du kan selv vælge at etablere et anlæg til rensning af dit spildevand – men det er naturligvis vigtigt, at anlægget opfylder Sønderborg Kommunes krav til rensning. Du betaler selv for etablering og drift af anlægget.
  2. Bliv medlem af kloakforsyningen
    Hvis du bliver medlem af kloakforsyningen, etablerer Sønderborg Forsyning et minirenseanlæg på din ejendom. Når anlægget er etableret, bliver den drevet og vedligholdt af Sønderborg Forsyning. Som ejer betaler du et tilslutningsbidrag samt omkostningerne til en septiktank og efterfølgende vandafledningsbidrag.

TV-inspektion betyder spuling.

I forbindelse med vedligeholdelsen af kloaknettet foretager vi med jævne mellemrum TV-inspektion af hovedkloakledningerne.

I forbindelse med vedligeholdelsen af kloaknettet foretager vi med jævne mellemrum TV-inspektion af hovedkloakledningerne.

TV-inspektionerne giver os vigtige informationer om kloakledningerne – deres generelle tilstand og evt. behov for renovering.

Inden vi kan foretage TV-inspektionen, er det nødvendigt at spule kloakledningerne. Når vi spuler, kan der opstå et tryk, og det kan i visse tilfælde forårsage lugtgener og vand på gulvet i badeværelserne hos beboerne i områderne.

Hvis du bor i et område, hvor vi foretager TV-inspektion og spuling af kloakledningerne, vil du få direkte besked senest to dage før, vi går i gang. Både lugtgener og vand på gulvet er nemlig nemme at undgå:

  1. Afdæk alle håndvaske og gulvafløb med f.eks. en gulvklud og anbring en tung genstand ovenpå.
  2. Læg f.eks. en gulvklud hen over toilettet, slå brættet ned og anbring en tung genstand ovenpå toilettet.

Du kan stadig bruge dit toilet, afløb og din håndvask som normalt – bare du er opmærksom på at dække dem til igen, når de ikke længere er i brug.

Med strømpeforing kan vi sanere kloakledningerne.

Når vi foretager strømpeforing, skaber vi kort fortalt en ny kloakledning inde i det gamle og ødelagte rør. Det betyder, at vi undgår at grave gaden op.

I stedet for at grave vejen op, når vi sanerer kloakkerne, kan vi indføre en ‘strømpe’ af f.eks. polyester, filt eller glasfiber i de eksisterende kloakledninger. Strømpen har en indvendig ‘ballon’, som bliver pustet op, når strømpen er på plads. På den måde bliver strømpen presset helt ud mod den gamle kloakledning og formet, så den passer helt perfekt.

Når strømpen er hærdet, kan vi trække ballonen og det øvrige udstyr ud af kloakledningen. Nu er kloakledningen (næsten) så god som ny – og kan uden problemer fungere de næste 50-100 år.

Overløb er en slags sikkerhedsventil som træder i funktion ved kraftigt regnvejr. Når det regner, vil noget af vandet blive ledt til vores renseanlæg, og andet vil blive ledt ud til vores overløb. Overløbene tjener flere formål; de er med til at aflaste kloakledningerne under kraftigt regnvejr, og de forhindrer, at der under kraftig regnvejr kommer oversvømmelser i kældre og kloakdæksler.

Se mere om hvordan et overløb fungerer her.

Nej det må du ikke.

I mange områder af Sønderborg kommune er der kloaksepareret. Det betyder, at spildevandet fra toilet og vask ledes til renseanlægget, mens vand fra veje, tage og fliser ledes direkte til nærmeste vandløb eller sø. Hvis du hælder vand med sæbe eller kemikalier ud i din have, indkørsel eller vejrist, ender det i naturen og skader planter og dyr.

Hvis du vil vakse bil så anbefaler vi at du altid gør det i en vaskehal, da vaskevandet ledes til renseanlæg.

Hvis du alligevel vælger at vaske sin bil i indkørslen er vores råd:
1. Undgå at vaskevand kommer i vejristen, fx ved at have en balje stående under bilen, som du rykker med rundt, når du vasker med sæbevand
2. Brug miljømærket autoshampoo eller kun vand
3. Hæld altid overskydende sæbevand i toilet, køkkenvask mv.
4. Undgå brug af højtryksrenser, da olie og fedt fra bilen spules af

Vil du vaske vinduer eller gulv, så hæld sæbe- og vaskevand fra gulv og vinduer i dit toilet, håndvask eller et indendørs afløb.

Rester af sprøjtemidler, myregift, gødning og lignende mærkes og afleveres i Miljøkassen eller på en af vores genbrugspladser

Når du skyller ud i toilettet ender spildevandet i første omgang, i en af de nærtliggende pumpestationer, som vi har mere end 600 af i Sønderborg Kommune. Pumpestationerne fører spildevandet fra de mange boliger i kommunen videre til renseanlægget, hvor spildevandet bliver renset.

Toilettet er udelukkende til toiletpapir, urin eller afføring. Andet der ofte kommer i toilettet er vådservietter, vatpinde, tandtråd og hår fra hårdbørsten, men disse ting kan sætte sig fast i pumpen ved vores pumpestationer og derved gøre, at pumpen ikke virker. Derfor skal disse ting i skraldespanden ude på badeværelset og ikke i toilettet.

Se spildevandets rejse her.

I Sønderborg Forsyning renser vi spildevandet fra næsten alle ejendomme og virksomheder i Sønderborg Kommune.

Vi har i alt fem renseanlæg:

  1. Sønderborg
  2. Gråsten
  3. Himmark
  4. Hummelvig
  5. Broager

Spildevandet fra dit hus løber gennem rørene ud i hovedledningen i vejen og videre til renseanlægget. Men hvis dit hus f.eks. ligger på en grund, der hælder meget, kan det nogle gange være nødvendigt med lidt hjælp.

Derfor opsætter vi nogle steder mindre pumpestationer på private grunde. Hvis du har en pumpestation på din grund, er det altså for at hjælpe dit spildevand videre til renseanlægget.

Det er en vigtig opgave – og derfor er det også vigtigt, at du hjælper os med at passe godt på pumpestationen.

Inden du ringer til os, må du meget gerne undersøge, om der har været strømafbrydelse på din ejendom.

Det kan nemlig have betydning for, hvad vi skal gøre.

Hvis pumpestationen pludselig begynder at larme, kan det være tegn på, at den ikke fungerer, som den skal.

Når du ringer til os på tlf.: 88 43 53 00, kommer vi og undersøger, om der er fejl på pumpestationen.

Der er døgnvagt på telefonnummeret.

Hvis den røde lampe begynder at lyse, er det tegn på, at der er opstået en fejl på pumpestationen.

Når du ringer til os på tlf: 88 43 53 00, kommer vi og ordner fejlen, så pumpestationen virker igen.

Hvis pumpestationen ikke virker, kan du ikke komme af med spildevandet fra din ejendom – f.eks. vil du ikke kunne trække ud i toilettet.

Pumpestationen kan holde op med at virke ved strømafbrydelser, og derfor vil lampen ikke lyse.

Hvis du oplever, at pumpestationen ikke virker, skal du kontakte os på tlf.: 88 43 53 00.

Smid ikke bleer, bind eller vådservietter i toilettet – det kan stoppe dine afløb og skabe store problemer på renseanlægget.
Brug skraldespanden i stedet.

Hæld ikke stegefedt i køkkenvasken – det kan skabe fedtpropper i rørene og tiltrække rotter. Lad i stedet stegefedtet størkne i f.eks.
skål og smid det derefter i skraldespanden.

Hold adgangen til pumpestationen og dækslet fri – så vi kan komme til. I nærheden af pumpestationen finder du et dæksel. Det er vigtigt, at vi altid kan komme til både dæksel og pumpestationen.

Din hustank skal være ført helt op i terræn, dækslet skal være frilagt og må ikke veje mere end 50 kg.

Som grundejer er du forpligtet til at holde pladsen omkring tanken ryddet og sørge for, at der er fri adgang til tanken i form af en kørefast adgangsvej, så det er muligt at køre med lastbil indtil en afstand af 60 meter fra tanken.

om grundejer er du forpligtet til at holde pladsen omkring tanken ryddet og sørge for, at der er fri adgang til tanken i form af en kørefast adgangsvej, så det er muligt at køre med lastbil indtil en afstand af 60 meter fra tanken.

Som grundejer modtager du en SMS omkring en uge inden tømningen af din tank – så du har god tid til at sørge for, at tankdækslet er frit tilgængeligt. Det er firmaet Simon Moos, der tømmer tankene.

Når din tank er blevet tømt, modtager du en tømningsattest, hvor det fremgår, hvornår tanken er tømt, og om tanken fungerer tilfredsstillende. Hvis det ikke har været muligt at tømme din tank, vil det stå på tømningsattesten – og du vil også kunne læse en begrundelse for, hvorfor din tank ikke blev tømt, og hvad du skal gøre for at rette på evt. mangelfulde forhold.

Når forholdene er bragt i orden, får du besøg igen, og du vil i den forbindelse blive opkrævet et ekstra gebyr.

Ved tømning anvender vi den såkaldte KSA-teknik (Kombineret Slamsuger og Afvandingsanlæg). Tanken bliver først tømt helt og herefter fyldt op igen med vand, hvorfra slammet er fjernet. Slammet bliver derefter kørt til et afvandingsanlæg og senere spredt ud på landbrugsjord eller kørt til forbrænding.

Hvis din ejendom bliver tilsluttet den offentlige kloak, er din pligt som ejer at nedlægge tanken. Den sidste tømning kaldes sluttømning, og den skal du bestille og få udført af Sønderborg Forsyning. Sluttømningen er gratis.

Har du fået oversvømmelse i din kælder, skal du hurtigst muligt kontakte dit forsikringsselskab. De kan oplyse dig om de muligheder, du har for at få rengjort din kælder og for at få erstattet de ting, som har lidt skade. Dit forsikringsselskab kan også fortælle, hvad du derudover skal gøre – f.eks. tage billeder.

I SONFOR kan vi desværre ikke hjælpe dig, hvis du har fået vand i kælderen – men vi vil meget gerne høre om en evt. oversvømmelse. På den måde kan vi nemlig tage oversvømmelsen af din kælder med i vores beregninger, når vi planlægger forbedringer af kloaknettet og således også forbedre forholdene i dit område.

Du kan give os besked om din kælderoversvømmelse på mail: info@sonfor.dk – husk at opgive din adresse.

Hvis du gerne vil undgå fremtidige oversvømmelser, er det en god idé at kontakte en autoriseret kloakmester. Kloakmesteren kan gennemgå dit kloaksystem og vejlede dig til, hvordan problemerne kan løses. Det vil også være kloakmesteren, der udfører arbejdet.

Du vil normalt kunne forhindre kælderoversvømmelser ved at installere enten en pumpe i en pumpebrønd eller et højvandslukke.

Desværre kan vi ikke umiddelbart hjælpe dig, hvis din kælder står under vand – det er og bliver dit forsikringsselskab, der skal hjælpe dig i den situation.

Det er vores ansvar at fjerne dit spildevand i huset fra stueplan – du har selv ansvaret for at aflede spildevand fra kælderen. Det er derfor dit ansvar at sikre din kælder mod oversvømmelser.

I SONFOR er vi ansvarlige for, at det offentlige kloaksystem er i orden – og det offentlige kloaksystem går normalt ind til skel på din og andres ejendom.

Vi gør naturligvis alt, vi kan, for at sikre en effektiv afledning af regn- og spildevand. Vi arbejder konstant på at forbedre kloaknettet, og vi forbedrer systemet ved hjælp af omlægninger, renoveringer og bassiner, så det kan klare endda meget store vandmængder.

Desværre er vi ikke herre over naturen, og vores indsats er ingen garanti, når voldsomme skybrud og stormflod sætter ind.

Hvis du ser en rist på vejen, der er stoppet af f.eks. visne blade, kan du give Sønderborg Kommune et praj her.

En stoppet vejrist kan skabe oversvømmelser på vejen ved skybrud, fordi regnvandet ikke kan komme væk.

NEJ!

Det er meget vigtigt, at du ikke løfter kloakdækslerne – selvom det i første omgang løser problemet med en oversvømmelse på vejen eller din grund.

Hvis du løfter dækslet, vil alt regnvandet nemlig strømme ned og belaste  kloaksystemet yderligere. Og det kan betyde, at både du og dine naboer pludselig har vand i kælderen eller på terræn.

I mange områder af Sønderborg kommune er der kloaksepareret. Det betyder, at spildevandet fra toilet og vask ledes til renseanlægget, mens vand fra veje, tage og fliser ledes direkte til nærmeste vandløb eller sø.

Inden dit område bliver kloaksepareret, vil spildevandet fra dit hus – f.eks. fra dine indendørs afløb og dit toilet – sammen med det regnvand, der rammer dit tag og bliver opsamlet i nedløbsrørene, løbe ud i kloaksystemet og videre til renseanlægget.

Det er et problem ved skybrud, fordi store mængder regnvand overbelaster kloaksystemet og kan forårsage oversvømmelser. Samtidig er det slet ikke nødvendigt at rense regnvandet på renseanlægget.

Når vi separerer kloaksystemet, adskiller vi spildevand og regnvand. Dit spildevand vil fortsat blive ledt gennem kloaksystemet til renseanlægget – men regnvandet bliver ledt gennem et nyt system til vores regnvandsbassiner og derfra videre til søer og vandløb. På den måde aflaster kloaksepareringen både kloaksystemet og rensningsanlægget.

Når vi separerer regnvandet fra spildevandet, etablerer vi et helt nyt rørsystem, der leder regnvandet udenom renseanlægget. Du skal ikke betale tilslutningsbidrag til det nye regnvandsystem, da din ejendom allerede er tilsluttet det samlede kloaksystem.

Det, du selv skal betale for, er udgiften til separering af regnvand og spildevand på din ejendom.

Når vi har etableret det nye regnvandsystem, er det din opgave at få adskilt regnvandet fra spildevandet på din ejendom og tilslutte regnvandet til det nye regnvandsystem. Du får besked, når vores arbejde er overstået, og fra det tidspunkt vil du have et år til at separere på din ejendom.

Inden året er gået, skal du dokumentere over for Sønderborg Kommune, at du har fået separeret dit kloaksystem. Det er vigtigt, at arbejdet bliver udført af en autoriseret kloakmester.

Når vi starter separeringen af et nyt område, starter en proces, der ofte vil vare flere år. Vores arbejde er inddelt i faser:

1. Fase: Forundersøgelser
2. Fase: Opmåling og registrering af det nuværende kloaksystem
3. Fase: Informationsmøde
4. Fase: Fotografering og registrering
5. Fase: Grave- og anlægsarbejde
6. Fase: Afslutning

Vi har lavet et kort, du kan se en oversigt over vores gravearbejde i forbindelse med spildevandsprojekter, herunder kloakseparering.

Se kort over gravearbejde

Fjernvarme

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere, kan du finde svar og læse mere her.

Du kan på vores årlige takstblad se prisen for fjernvarme.

Den endelige pris for tilslutning af fjernvarme, varierer alt efter hvorhenne du bor. Kontakt vores kundeservice på telefon: 88 43 53 00 for at høre mere om, hvilke priser, der er gældende for dig.

Vi har samlet nogle gode råd, så du får mest muligt for dine penge:

Virker din radiator?

Det vigtigste er naturligvis at sørge for, at dine radiatorer fungerer, som de skal.

Det gør de, når de er varme i toppen og kolde i bunden.

Tænd for alle radiatorer

Du sparer ikke noget ved kun at tænde én radiator og så skrue helt op – den ene radiator bruger nemlig mere varme end to eller tre, der kører på kvart drift.

Undgå at dække din radiator til

Lad være med at tørre tøj på radiatoren eller stille møbler for tæt på den. Så kan den ikke komme af med varmen og bruger derfor meget energi på at varme rummet op.

Kontrollér dine termostater

Hvis radiatorens termostat er dækket af møbler eller gardiner, kan den ikke føle rumtemperaturen.

Kontrollér 1-2 gange årligt, om termostaterne virker:

  • Når du skruer helt op, skal radiatoren blive varm over det hele.
  • Når du slukker, skal den blive kold efter 1-2 timer.

Luk luften ud af radiatorerne

Har du luft i varmerørerne, kan vandet ikke cirkulere, og det stopper varmeoverførelsen – derfor er det en god idé en gang imellem at lukke luften ud af radiatorerne.

Sådan gør du:

  1. Sluk for varmen og åbn ventilen, der sidder for enden af radiatoren.
  2. Luften hvisler ud af radiatoren.
  3. Når der kommer vand ud, lukker du ventilen igen.

Knap to ud af tre danske husstande bliver opvarmet ved fjernvarme, og det er der mange gode grunde til – især hvis du i dag har gas- eller oliefyr:

  1. Det er nemt at få fjernvarme – har du gasforsyning, skal du som det eneste sørge for at opsige denne på  evida.dk/frakobling/.
  2. Dit nuværende fyr samt varmvandsbeholder bliver erstattet af en lille fuldautomatisk fjernvarmeunit på væggen.
  3. Vores fjernvarmeunits er støjfrie i modsætning til andre varmeløsninger.
  4. Fjernvarmen kommer automatisk, og løber aldrig tør – det eneste du skal gøre, er at lukke op for radiatoren.
  5. Sønderborg Forsyning står for alt vedligehold og service, og du behøver ikke frygte uforudsete udgifter til reparationer.

Her kan du se de to typer fjernvarmeunits som vi bruger i forbindelse med tilkobling af fjernvarme:

1.

Mål med fuldisolering: højde 80 x bredde 53 x dybde 37,5 cm.

2.

Mål med fuldisolering: højde 66 x bredde 54 x dybde 33,5 cm.

Vi har udarbejdet en tidsplan for hvornår vi graver fjernvarme i de forskellige områder. Du kan søge på din adresse, og se hvornår vi forventer at begynde gravearbejdet i dit område.

Se tidsplanen her.

Vi gør opmærksom på, at der går 1-2 måneder fra, at vi har gravet ved dig til, at du bliver tilkoblet fjernvarmen, da det efterfølgende arbejde skal koordineres med en VVS’er. Han vil kontakte dig, når han kan komme ud til dig, for at installere din nye fjernvarmeunit. Herefter er du tilsluttet fjernvarmen.

Tidsplanen er et estimat, der løbende vil blive opdateret.

Din vej til fjernvarme er delt op i 5 trin:

  1. Du underskriver en kontrakt med os

Du kan bestille et uforpligtende tilbud allerede i dag ved at kontakte os, og når du returnerer den underskrevne kontrakt, er du tilmeldt bæredygtig fjernvarme.

  1. Vi begynder at grave på din vej

Du og dine naboer modtager et brev fra os 2-3 uger inden. Der kan godt gå nogle måneder fra, du underskriver en kontrakt, til at vi graver i dit område. Se tidsplanen for, hvornår vi kommer til din vej.

  1. Du får besøg af vores tekniker

Han undersøger dine tilslutningsmuligheder og finder ud af, hvor der skal graves stikledning på din grund. Hvis han får brug for at komme indenfor, kontakter vi dig inden. Du får besked om, hvornår vi planlægger at grave på din grund.

  1. Du får gravet fjernvarmerør ned på din grund fra skel til hus

Vi graver ledninger ned fra skel og frem til dit hus, hvor vi placerer en boks uden på væggen. Når vi er færdige med gravearbejdet på din grund, afleverer vi selvfølgelig din grund i samme stand, som før vi begyndte. Som en del af arbejdet tester vi, at der er gennemløb af vand til dit hus. Når vi har testet, lukker vi for ventilerne, indtil den indvendige installation er færdig. Du behøver ikke være hjemme.

  1. Du får besøg af en VVS-installatør

Han skal installere din nye fjernvarmeunit. Vi sørger for, at du bliver kontaktet af VVS-installatøren, så I kan aftale en dag, som passer dig. VVS-arbejdet tager kun én dag, hvor du er uden varme. Bagefter er du tilsluttet fjernvarmen, og vi er glade for at byde dig velkommen som kunde.

Vær opmærksom på, at hvis du har gasforsyning, skal du selv sørge for at opsige denne på evida.dk/frakobling/)

Fjernvarmeproduktionen fra Nordals Fjernvarmeværk er baseret på halm, og det er godt for miljøet. I modsætning til fossile brændsler som kul, olie og naturgas, der vejer tungt i CO2-regnskabet, er biomassebaseret fjernvarme er nemlig CO2-neutralt.

Fjernvarmeproduktionen fra Nordals Fjernvarmeværk er baseret på halm, og det er godt for miljøet. I modsætning til fossile brændsler som kul, olie og naturgas, der vejer tungt i CO2-regnskabet, er biomassebaseret fjernvarme er nemlig CO2-neutralt.

Selvom der bliver udledt CO2, når halmen bliver brændt af, har halm i modsætning til fossile brændsler optaget præcis samme mængde CO2, mens det voksede på markerne. På den måde går regnskabet op, og vi skaber en bæredygtig cyklus.

SONFOR forsyner områder på Nordals med fjernvarme, der hvor det giver mening rent økonomisk og samfundsmæssigt. Vi har leveret fjernvarme til Nordborg, Svenstrup og Havnbjerg, og vi er igang med at udvide fjernvarmenettet til Guderup.

Vi undersøger i øjeblikket muligheden for at forsyne flere byer på Nordals med fjernvarme herunder; Oksbøl, Mjels, Broballe, Dyndved, Stevning og Elstrup.

SONFOR og Sønderborg varme er to forskellige selskaber i Sønderborg Kommune. SONFOR har området på Nordals, som vi forsyner, hvor Sønderborg Kommune har andre områder i kommunen såsom Vester Sottrup, Augustenborg, Sønderborg by mm.

Du kan på Sønderborg Varmes hjemmeside se, om de forsyner dit område.

Vil du gerne være fjernvarmekunde kan du tilmelde dig på vores fjernvarmeside, eller kontakte vores kundeservice på tlf. 88 43 53 00.

Hvis du ikke er sikker på, om du vil have fjernvarme, kan du starte med at få et uforpligtende tilbud her.

Du kan på vores kort over fjernvarmetidsplanen se, hvor vi graver, og om vi kommer ud til dit område.

Projekter

Hvis du har et spørgsmål til os, finder du højst sandsynligt svaret her.

Gravearbejde:

For at udvikle og vedligeholde infrastrukturen og forsyningen i Sønderborg Kommune er vi ofte nødt til at udføre gravearbejder rundt om i kommunen.

Projekter:

Vi udvikler projekter og arbejder med FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling for fremtidens skyld.

Se alle vores projekter her.

Erhverv

Hvis du har et spørgsmål til os, finder du højst sandsynligt svaret her.

Priser, der gælder, hvis du som virksomhed vil aflevere genbrugsaffald på en af vores genbrugspladser, kan du se her.

Du kan på Sønderborg Kommunes hjemmeside finde regler for håndtering af affald fra virksomheder i Sønderborg Kommune med henblik på at forebygge forurening mv.

Sonfor Kemi kan afhente dit farlige affald

Når vi afhenter dit farlige affald, er du sikker på, at affaldet bliver behandlet korrekt. Inden vi kommer, skal du være opmærksom på:

Dit farlige affald skal være emballeret

Når du afleverer dit farlige affald til os, skal det være pakket i en tæt, lukket og godkendt emballage med korrekt mærkning. Vi henter eller modtager ikke uemballeret farligt affald – men du kan købe emballager af os, som du kan pumpe flydende farligt affald over i.

Du skal være til stede, når vi kommer

Når vores chauffør ankommer, skal der være en person til stede, som ved hvor affaldet står, og som kan underskrive deklarationerne.

Vi kan afhente dit farligt affald hver uge på tirsdage og onsdage

Seneste tilmelding til afhentning er hver mandag kl. 14.00. Kommer din tilmelding senere, kan vi først hente dit farlige affald den efterfølgende uge.

Du kan på Sønderborg Kommunes hjemmeside finde informationer om forsvarlig opbevaring og håndtering af farligt affald og råvarer i form af olieprodukter og kemikalier i Sønderborg Kommune.

Alle virksomheder skal have mulighed for at sortere deres affald i de samme 10 fraktioner som husholdningerne. Det betyder, at jeres virksomhed skal have systemer til at sortere virksomhedens affald, så det kan blive genanvendt.

Har I en mindre virksomhed, må I deltage i de kommunale affaldsordninger, hvis jeres affaldsmængder svarer til en husholdnings. Det er frivilligt om I vil deltage i en kommunal ordning, eller en privat.

Beholderne skal kunne tømmes inde for samme rute og tidsramme som de private husstande, dvs. 4 ugers tømning (I særlige tilfælde, hvor virksomheden ligger i en bygning med 14. dages tømning, er dette også en mulighed).

Små hjemmekontorer og mindre virksomheder, der fungerer ud fra hjemmet, må gerne bruge husstandens ordning, hvis der er plads. De nationale regler skal sikre, at virksomheder ikke blot sorterer det affald, som de har meget af, men også har affaldssystemer til mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast-, mad- og drikkekarton-, tekstilaffald, farligt affald og restaffald.

Bliv medlem af vores erhvervsaffaldsordning.

Forventet prisniveau 2023 – Erhvervsaffald

Priser – Mad- og restaffald

Er du i tvivl om, hvor dine vandrør og -ledninger er placeret, kan vi hjælpe dig med tegninger.

Vi har dog kun adgang til oplysninger om rørføringen på offentligt areal.

Du kan kontakte os på info@sonfor.dk eller telefon 88 43 53 00.

Kloakrør

Skal du bruge tegninger over kloakledninger på din grund, kan du søge dem på borger.dk – her logger du på med NemID.

Alternativt kan du kontakte Sønderborg Kommunes Byg og Bolig afdeling på tlf. 88 72 40 82 eller på mail byg-bolig@sonderborg.dk.

Kontakt altid personalet, hvis du vil aflevere erhvervsaffald til Deponi

Når du afleverer erhvervsaffald til Deponi, skal materialerne være pakket i en bigbag eller på en palle i max 1 meters højde. Virksomheden bliver opkrævet 900 kr. ekskl. moms pr. palle/bigbag.

Du kan aflevere op til 50 kg. til Deponi uden beregning. Se hvilke affaldstyper, du skal aflevere til Deponi her.

Kontakt altid personalet, hvis du vil aflevere Eternit

Når du afleverer eternit, bliver din virksomheden opkrævet 1.150 kr. ekskl. moms pr. palle/bigbag.

VIGTIGT: Støv fra eternit og asbest kan være kræftfremkaldende. Derfor er det meget vigtigt, at du følger vores retningslinjer, og kun afleverer eternit pakket på paller eller i bigbags. Se reglerne her.

Kontakt altid personalet, hvis du vil aflevere Farligt Affald

Når din virksomhed afleverer Farligt Affald, betaler du 26 kr. ekskl. moms pr. kg. Du kan se eksempler på Farligt Affald her.

Vidste du, at vi også tilbyder en service, hvor vi afhenter Farligt Affald direkte på din virksomheds adresse? Læs mere  her.

Hvis din virksomhed har adresse i Sønderborg Kommune, kan du med Adgang365 få adgang til genbrugspladserne i Glansager, Gråsten, Vesterlund, Skodsbøl og Sundeved døgnet rundt, alle årets dage.

Vigtige informationer om Genbrugplus:

Vi behandler din tilmelding i løbet af 2-3 hverdage

Når du har udfyldt tilmeldingsskemaet og erklæret dig indforstået med betingelserne, behandler vi din ansøgning.

Behandlingen tager normalt 2-3 hverdage, og når din ansøgning er godkendt, får du besked på mail.

Dit mobilnummer er din Genbrugplus

Vi bruger mobilnumre til at registrere, hvem der bruger Genbrugplus – og derfor kan du kun ringe fra det eller de nummer/numre, du har tilmeldt Genbrugplus.

Husk din tilmelding er personlig og ikke må overdrages til andre. Du kan altså ikke lade andre bruge dit mobilnummer til at skaffe sig adgang til genbrugpladserne uden for bemandet åbningstid.

Vær opmærksom på, at du ikke kan anvende mobiltelefoner med hemmeligt nummer.

Din nummerplade bliver registreret

Når du bruger Genbrugplus, registrerer vi din nummerplade. Derfor skal du nedenfor oplyse både dit mobilnummer og dit registreringsnummer.

Hvis du ønsker at anvende flere forskellige mobiltelefoner og/eller biler, må du gerne tilmelde flere mobil- og registreringsnumre.

Nogle affaldstyper er ikke del af Genbrugplus

Det er enkelte affaldstyper, du ikke kan aflevere i den ubemandede åbningstid – det gælder f.eks. farligt affald, affald til deponi, mineraluld og asbest/eternit.

Når du er tilmeldt Genbrugplus, kan du få adgang til genbrugspladsen uden for bemandet åbningstid:

  1. Tilmeld din virksomhed her på siden – det tager 2-3 hverdage, før vi har registeret dig i systemet.
  2. Kør til genbrugspladsen, når du har fået bekræftelsesmailen fra os – kør frem til porten/stoplinjen og stands.
  3. Ring til nummeret på skiltet fra det mobilnummer, du har tilmeldt Genbrugplus – så går porten op.
  4. Kører du i et køretøj med gule- eller papegøjeplader, bliver din nummerplade automatisk registreret med Pay By Plate, når du kører ind på genbrugspladsen. Herefter modtager virksomheden, der står som ejer af køretøjet en faktura for dit besøg.

Du kan aflevere

  • Autoruder
  • Bøger
  • Dæk
  • Dåser
  • Elektronik: (Akkumulatorer, Batterier, Ildslukkere, Lysstofrør, Kabelskrot, Røgalarm, Skærme og monitorer, Små husholdningsapparater, Sparepærer, Tonerpatroner, Trykflasker)
  • Flasker
  • Forurenet jord
  • Genbrugsting til Genbrugsbutikken
  • Gips
  • Glaseret
  • Gulvtæpper og madrasser
  • Imprægneret træ
  • Haveaffald
  • HD-PE (plastik)
  • Hård PVC
  • Jern og metal
  • Paller
  • Pap
  • Papir
  • PET (plastik)
  • PP og PS (plastik)
  • Ren jord
  • Småt brændbart
  • Store husholdningsapparater
  • Stort brændbart
  • Stort Plastik
  • Tegl og beton
  • Træ – ikke imprægneret
  • Tøj
  • Vinduer

Du kan IKKE aflevere:

  • Deponi
  • Eternit
  • Farligt affald
  • Fortrolige papirer
  • Mineraluld

Se mere på vores sorteringsguide

Har din virksomhed brugte byggematerialer tilovers, må I meget gerne aflevere dem på genbrugspladserne i Vesterlund, Skodsbøl, Glansager eller Nørrekobbel.

Byggematerialer, vi kan bruge igen, skal du ikke køre på vægten – de er gratis at aflevere.

Genbrugsmaterialerne kommer til vores genbrugsbyggemarked, så andre kan få glæde af dem.

Kontakt altid personalet

Du skal altid kontakte personalet, hvis du har byggematerialer eller andet, du tænker, andre kan få glæde af.

Hvad kan du aflevere? I princippet er det kun fantasien, der sætter grænser – så længe andre kan bruge det. Det kunne være:

  • Døre, vinduer, håndtag
  • Armaturer, rør, toiletter, håndvaske
  • Ledninger, kabler, stik
  • Arbejdstøj, værktøj, sikkerhedsudstyr
  • Søm, skruer, hængsler
  • Mursten, tagsten, fliser

Med Pay By Plate skal du som erhvervsdrivende ikke længere på vægten eller bruge vejekort, når du afleverer erhvervsaffald på genbrugspladserne.

Når du kører ind på genbrugspladsen i din erhvervsbil, registrerer Pay By Plate-systemet nemlig automatisk dig nummerplade. Hvis ikke du foretager dig yderligere, bliver der herefter sendt en faktura til den virksomhed, der står som ejer af dit køretøj.

Er du på genbrugspladsen for at aflevere privat affald, skal du derfor altid kontakte vores personale. Ellers bliver din virksomhed faktureret for et besøg.

Hvor meget du skal betale, afhænger af hvilken type affald, du afleverer.

Hvis du kører i et køretøj med gul nummerplade, bliver dit besøg altid automatisk registeret, når du kører ind på genbrugspladsen.

Sådan gør du:

Hvis du ikke medbringer affald med specifikt gebyr, sker registrering og fakturering på 209 kr. ekskl. moms helt automatisk.

Hvis du medbringer affald med specifikt gebyr (dvs. affald til Deponi, Farligt Affald eller Eternit), skal du kontakte vores personale.

Hvis du vil aflevere privat affald i din bil på gule plader, skal du kontakte vores personale og fremvise et dagsbevis fra Skat. Du kan læse mere på Skat’s hjemmeside – her

Hvis du kører i et køretøj med papegøjeplade, bliver dit besøg på genbrugspladsen altid registreret, og din virksomhed modtager efterfølgende en faktura.

Sådan gør du:

  1. Hvis du kun medbringer erhvervsaffald, behøver du ikke foretage dig noget – dit besøg bliver automatisk registreret, og du modtager efterfølgende en faktura på 209 kr. ekskl. moms.
  2. Hvis du medbringer affald med specifikt gebyr (dvs. affald til Deponi, Farligt Affald eller Eternit), skal du kontakte vores personale.
  3. Hvis du kun medbringer privat affald, skal du kontakte vores personale. De sørger for, at faktureringen for dit besøg bliver annulleret.

Hvis din virksomhed har stillet fri bil med hvide nummerplader til rådighed for dig, bliver du ikke registreret eller faktureret for dit besøg.

Hvis du ønsker at aflevere erhvervsaffald, skal du derfor kontakte vores personale.

Registrering af dit besøg sker automatisk med nummerpladegenkendelse, hver gang du kører ind på genbrugspladsen i et køretøj, der er tilknyttet et CVR-nummer.

Virksomheden modtager en opkrævning fra os i Sønderborg Forsyning månedsvis.

Din virksomhed bliver en gang om måneden faktureret for besøgene på genbrugspladserne.

Det fremgår af opkrævningerne, hvornår besøgene har fundet sted, og hvilken bil der har besøgt genbrugspladsen.

Fra 6. april 2021 kan du aflevere erhvervsaffald på alle vores genbrugspladser – dog kun de typer affald, genbrugspladsen i forvejen modtager. F.eks. kan du ikke aflevere deponi, farligt affald og eternit på Sundeved Genbrugsplads.

Ja, du kan også benyttet Pay By Plate sammen med Adgang365, så du besøger genbrugspladserne uden for den bemandede åbningstid. Din nummerplade bliver registreret, når du kører ind på genbrugspladsen, og din virksomhed bliver herefter automatisk faktureret 209 kr. for besøget.

OBS: Vær opmærksom på, at du ikke kan aflevere materialer med særlige gebyrer, herunder materialer til deponi, farligt affald og eternit, når du benytter Adgang365. 

Hvis du ønsker at benytte Adgang365 til aflevering af privat affald i et køretøj med papegøjeplader, skal du senest 24 timer efter dit besøg kontakte os på infoaffald@sonfor.dk. Har vi ikke modtaget en mail fra dig, vil virksomheden modtage en faktura.

Hvis du ønsker at benytte Adgang365 til aflevering af privat affald i et køretøj med gule plader, skal du inden dit besøg kontakte os på infoaffald@sonfor.dk.

Din nummerplade bliver registreret hver gang, du kører ind på genbrugspladsen – så hvis du kommer flere gange i løbet af en dag, betaler du som udgangspunkt hver gang.

Derfor kan det betale sig at fylde bilen op, inden du kører ind på genbrugspladsen.

Betalingen på 209 kr. ekskl. moms pr. besøg dækker det affald, du kan medbringe i et køretøj med en egenvægt på under 3.500 kg. + evt. trailer.

Med Pay-By-Plate kan du aflevere alle typer genanvendelige materialer, materialer til småt og stort brændbart, elektronik og direkte genbrug. Vil du aflevere materialer til deponi, farligt affald eller eternit, bliver du opkrævet et ekstra gebyr.

Hvis du kører i et køretøj med en egenvægt under 3.500 kg, må du gerne have en trailer på. For betalingen på 209 kr. ekskl. moms kan du aflevere lige så meget affald, som du lovligt kan have i både køretøj og trailer.

Hvis du kun vil aflevere affald med specifikt gebyr, dvs. materialer til Deponi, Eternit eller Farligt Affald, skal du kontakte personalet. De sørger for at annullere besøgstaksten

Du skal ikke betale for at køre ind på genbrugspladsen, hvis du har ting du vil aflevere til vores genbrugsbutik eller genbrugs­byggemarked.
Du skal dog altid kontakte vores personale, så de kan vurdere om tingene du afleverer er salgbare. Ellers bliver din virksomhed faktureret for et besøg.

Du skal ikke betale for at køre ind på genbrugspladsen, hvis du afleverer WEEE-affald som ex. småt elektronik, hårde hvidevarer eller batterier.
Du skal dog altid kontakte vores personale, så de kan vurdere om tingene du afleverer er WEEE-affald. Ellers bliver din virksomhed faktureret for et besøg.

Ja, du kan aflevere privat affald, selvom dit køretøj har gule plader – men det kræver, at du kontakter vores personale, når du kommer til genbrugspladsen, og at du fremviser et dagsbevis fra Skat. Du kan læse mere på Skat’s hjemmeside – her

Personalet sørger for, at den automatiske fakturering for dit besøg bliver annulleret.

Vær opmærksom på, at du ikke umiddelbart kan aflevere privat affald i en firmabil med gule plader uden for den bemandede åbningstid. Kontakt Sønderborg Forsyning på infoaffald@sonfor.dk, hvis du vil høre mere om mulighederne.

Hvis dit køretøj med papegøjeplader er registreret hos et firma med et CVR-nummer, vil virksomheden automatisk blive faktureret for dit besøg på genbrugspladsen.

Hvis du er på genbrugspladsen for at aflevere privat affald, skal du derfor kontakte personalet.

Vær opmærksom på, at du også automatisk bliver faktureret for besøg uden for bemandet åbningstid, hvis du kører i et køretøj med “papegøjeplader”. Hvis du har afleveret privat affald i dit køretøj med papegøjplader udenfor den bemandede åbningstid, skal du senest 24 timer efter dit besøg kontakte os på infoaffald@sonfor.dk. Har vi ikke modtaget en mail fra dig, vil virksomheden modtage en faktura.

Nej. Hvis din virksomhed står som ejer af dit køretøj, skal du altid kontakte en medarbejder, hvis du skal have faktureringen annulleret.

Hvis du afleverer privat affald i en bil på hvide plader, som din virksomhed har stillet til rådighed for dig, sørger systemet bag Pay-By-Plate automatisk for, at du ikke bliver faktureret for dit besøg.

Hvis du kører på genbrugspladsen i en udlejningsbil med gule- eller papegøjeplader, skal du altid kontakte vores personale. Så sikrer de, at afleveringen af dit erhvervsaffald sker korrekt.

Hvis køretøjet har gule plader, vil dit besøg på genbrugspladsen altid blive registreret, og virksomheden vil modtage en faktura – uanset om den er leaset eller ej.

Hvis du har leaset en bil som privatperson, bliver du ikke faktureret for besøg på genbrugspladsen.

Nogle ældre gulepladebiler, der tidligere har været registreret ved et firma, har i dag en anden registrering.

Hvis du er i tvivl om, hvordan dit køretøj er registreret, kan du kontakte vores personale, når du er kørt ind på genbrugspladsen. Så kan de tse registreringen i systemet og sikre, at faktureringen for dit besøg bliver korrekt.

Hvis du har spørgsmål til Pay By Plate eller andet emner vedr. erhvervsaffald, kan du kontakte os på mail: infoaffald@sonfor.dk

Betaling

Har du spørgsmål, eller vil du gerne vide mere, kan du finde svar og læse mere her.

Fra. D. 1. december 2022 kunne du ikke længere betale med kontanter på vores genbrugspladser uden for vores genbrugsbutikkers åbningstider eller på genbrugspladser, hvor der ingen genbrugsbutik er.

Hvis du ønsker at købe kompost, sække mm. uden for åbningstiderne, skal du derfor fremover betale med Mobilepay.

Ønsker du at betale med kontanter, skal det ske inden for vores genbrugsbutikkers åbningstider. Du betaler inde i butikken, og får udleveret en kvittering, som du kan fremvise i forbindelse med købet.

Med Pay By Plate skal du som erhvervsdrivende ikke længere på vægten eller bruge vejekort, når du afleverer erhvervsaffald på genbrugspladserne.

Når du kører ind på genbrugspladsen i din erhvervsbil, registerer Pay By Plate-systemet nemlig automatisk dig nummerplade. Hvis ikke du foretager dig yderligere, bliver der herefter sendt en faktura til den virksomhed, der står som ejer af dit køretøj.

Er du på genbrugspladsen for at aflevere privat affald, skal du derfor altid kontakte vores personale. Ellers bliver din virksomhed faktureret for et besøg.

Hvor meget du skal betale, afhænger af hvilken type affald, du afleverer.

Har du modtaget et brev fra os om, at du skal have penge tilbage, kan du indtaste dine oplysninger her, og så sørger vi for, at du får pengene retur hurtigst muligt.

På selvbetjeningsløsningen MinForsyning kan du tilmelde dig betalingsservice, se tidligere regninger og meget mere.

For at oprette dig på MinForsyning, skal du første gang bruge kundenummer og aktiveringskode.

  • Hvis du tidligere har fået din regning til sendt på mail, har du fået kundenummer og aktiveringskode i en mail fra os, eller
  • Du kan se dit kundenummer og aktiveringskode på din regning.

Gå til MinForsyning

Har du problemer med at forstå din regning kan du i vores selvbetjening se, hvad de forskellige poster betyder, og hvad du betaler for.

Hvis vi skal sende dine regninger til dig med posten, koster det et gebyr  50 kr.

Hvis du i stedet vælger at få regningen elektronisk, undgår du gebyret.

Du kan vælge en af de følgende to metoder:

  1. Tilmeld dig Betalingsservice
  2. Få din regning i din e-boks

Tilmeld dig på vores selvbetjening.

Ja det kan du.

Hvis du ikke har mulighed for at betale din regning på én gang, har du mulighed for at oprette en afdragsordning på MinForsyning.

Dine afdrag fastsættes, så regningen er betalt, inden næste regning sendes ud.

Der sker en mindre regulering af det faste bidrag på vand og en stigning i taksterne på spildevand, da vi skal lægge til side til investeringer på området. Taksterne for affald og genbrug samt fjernvarme forbliver de samme som i 2023.

Taksterne betyder, at din årlige regning fra SONFOR stiger. Hvis du kender til dit årlige vandforbrug, kan du allerede nu lave din egen beregning.

Vi har udregnet et eksempel for en familie på fire personer i et standardhus på 130 m2.

I 2023 betalte de 13.816 kr. inkl. moms til SOFNOR samlet for genbrug og affald, vand og spildevand.

I 2024 kommer de til at betale ca. 14.900 kr. inkl. moms til SONFOR samlet for genbrug og affald, vand og spildevand.

Det er en stigning på ca. 1.100 kr. årligt, hvilket svarer til 92 kr. månedligt.

Taksterne for spildevand stiger, da vi skal lægge til side til investeringer inden for området.

Prisen stiger på spildevand, fordi vi skal investere i nyt renseanlæg i Sønderborg Kommune. Det er en investering, som vi ved kommer, og derfor er det rettidig omhu at begynde at lægge til siden til projektet nu.

Vi hæver taksterne på spildevand til den takstramme, som er fastsat fra myndighederne. De laver årligt en vurdering af, hvad det kræver at drifte og udvikle spildevandsforsyningen i Sønderborg Kommune.

Vi har tidligere valgt at lægge taksterne under takstrammen, men for at vi forsat kan sikre en sund økonomi, følger vi nu takstrammen. På den måde kommer kunderne nu til at betale, hvad det faktisk koster at få renset spildevandet i Sønderborg Kommune.

De nye takster er gældende fra 1. januar 2024, og de vil derfor fremgå på den regning, du modtager fra os, i marts med betaling 2. april 2024

Selve prisen på vand stiger ikke nej, men vi laver en regulering i det faste bidrag som alle husstande betaler til området.

Fandt du ikke det du søgte?

Hvis du ikke fandt svar på det du søgte i vores FAQ er du velkommen til at ringe eller skrive til os.

Kontakt os