CSR-politik

I SONFOR vil vi være kendt for at sætte den bæredygtige dagsordenen

CSR politik for SONFOR

I SONFOR sætter vi bæredygtighed højt på dagsordenen inden for vores forsyningsområder. Derigennem stræber vi efter at påvirke samfundet og ikke mindst miljøet positivt.

SONFOR er en 100% kommunalt ejet aktieselskabskoncern, dannet med udgangspunkt i Vandsektorloven i 2009. SONFOR-koncernen består af et holdingselskab og ni driftsselskaber. Om os.

Et velfungerende og grønt samfund

Vi varetager en række helt centrale opgaver for, at et moderne samfund kan fungere effektivt. Det ansvar er vi bevidste om. Samtidig er vi bevidste om, at flere af vores forretningsområder har betydning for klimaet og miljøet.

Som offentligt ejet multiforsyningsselskab spænder vores samfundsansvar vidt. Vi har både et særligt ansvar for at værne om vores fælles ressourcer og vores kunders sundhed. Vi har også et ansvar for at begrænse vores påvirkning af miljø og klima – og for at bidrage til en bæredygtig udvikling både af vores virksomhed og det samfund, vi er en del af.

Vi ser det som en naturlig del af vores ansvar at bidrage til, at Danmark kan blive foregangsland for den cirkulære økonomi. Herunder tager vi et medansvar for at indfri Sønderborgs ambition om at blive CO2 neutral i 2029.

Vi har valgt at arbejde med nedenstående områder og derigennem have fokus på vores
samfundsansvar:

Sikker drift

En velfungerende drift er en forudsætning for udvikling. Derfor vil vi være blandt de forsyningsselskaber i Danmark, der har den højeste forsynings- og driftssikkerhed. Alt sammen med økonomisk ansvarlighed og hensyn tagen til miljøet.

Virksomhedsdrift og økonomi

Økonomien skal være i orden for, at vi har mulighed for at sætte en udviklingsdagsorden. Derfor vil vi være blandt de mest økonomisk effektive forsyningsselskaber i Danmark. Vi vil deltage i relevante benchmarks.

Igennem vores daglige arbejde vil vi sikre, at der udvises ansvarlig og engageret ledelse.

Vi ser udvikling og innovation som en naturlig del af vores forretningsstrategi og en væsentlig del i vores bidrag til en bæredygtig udvikling, samt til at fastholde og udvikle vores kompetencer.

Kunder

Kunderne skal opleve en god service. Samtidig er kunderne en vigtig del af løsningen.
Derfor vil vi finde løsninger i dialog med vores kunder og måle kundernes tilfredshed
med vores service.
Vi ønsker at fremstå som en miljøbevidst samarbejdspartner. Vi ønsker at bidrage til energi- og miljørigtige løsninger og samtidig sikre at det er nemt at være kunde hos os.

Whistleblower-ordning

Vi har en whistleblower-ordning som kan anvendes af medarbejdere, ledelse og bestyrelse til at rapportere uetist, ulovlig eller uforsvalig adfærd. Se mere her.

Medarbejdere

Det er medarbejderne, som i dagligdagen leverer resultaterne og gør forskellen. Derfor vil vi arbejde for at opretholde vores høje medarbejdertilfredshed, have fokus på arbejdsmiljøet og aktivt give alle medarbejdere mulighed for personlig og faglig udvikling. Vi ønsker samtidig en arbejdsplads, hvor der er balance mellem arbejdsliv og fritid.

Digitalisering

Digitalisering skal være en naturlig del af vores værktøjskasse. Derfor vil vi tænke digitalisering ind i alle vores forretningsprocesser – i forhold til optimering af driften af virksomheden og i forhold til nye services til vores kunder. Samtidig stiller vi udvalgte data fra selskabet til rådighed for andre virksomheder, der måtte have gavn af det i forhold til virksomhedsudvikling eller vidensdeling. Samfundsansvar og bæredygtighed Samfundsansvar og bæredygtighed er en naturlig del af virksomhedens DNA. Derfor vil vi med udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål sætte konkrete mål og handlinger bag, og vi vil sammen med Sønderborg Kommune og andre partnere udvikle Kær Vestermark til et Center for Verdensmål. Vi vil være en virksomhed med muligheder. Vi respekterer menneskerettigheder i det daglige arbejde og i vores samarbejde med omverdenen. Også i forhold til handicappede, socialt udsatte, anden etnisk baggrund, ligeløn, alder, køn osv. Vi bidrager til at kommunens borgere ramt af sygdom eller andet får mulighed for at afprøve arbejdsevne, at unge i uddannelse får mulighed for praktikophold, samt at borgere, der har fået pålagt samfundstjeneste, får mulighed herfor. Vi ønsker at tilbyde elev- og praktikpladser og ønsker at handle med troværdighed og integritet overfor ansatte, entreprenører og leverandører. Vi vil sikre ordnede forhold og tydeliggøre at vi ønsker samarbejde med entreprenører, der ligeledes udviser ansvarlighed og integritet. Vi fastsætter krav til socialt forpligtende klausuler ved større og længerevarende udbudsopgaver.

Samarbejde og partnerskaber

Vi kan ikke løse opgaverne alene. Derfor vil vi indgå i relevante partnerskaber og øge vores evne til at samarbejde med andre interessenter. Vi ser partnerskab som et bærende element for at sikre et godt og udviklende samarbejde og at bidrage til en bredere opgaveløsning. Det er en mulighed for, med fælles ressourcer og kompetencer, at udvikle de bedste og mest bæredygtige løsninger. Vi ønsker at fremme vores samfundsansvar i samarbejde med leverandører, kunder og samarbejdspartnere.

Formidling

Formidling af vores ansvarsområder til børn i alle aldre – og alle os andre. Alle vores kunder og interessenter skal opleve, at vi gør det, vi siger, og siger det, vi gør. Derfor vil vi gå i dialog og samarbejde med Sønderborg Kommunes lokale uddannelsesinstitutioner og foreninger, erhvervsliv og borgere om fremtidens udfordringer og løsningerne herpå. Vi vil vise at vi er en ansvarlig virksomhed med fokus på en bæredygtig udvikling. Igennem formidling til vores kunder kan vi skabe en nysgerrighed og interesse for vores ansvarsområde og herved få engagerede kunder som tager ejerskab. Sammen kan vi tage ansvar for den bæredygtige udvikling.

SONFORs arbejde med ansvarlighed

Alle medarbejdere skal være bekendte med nærværende politik.