Udokumenterede beskyldninger mod SONFORs varmeselskab fik SONFOR til at rette henvendelse til Forsyningstilsynet i august måned. Der er behov for rene linjer og sikkerhed for en robust prisudvikling på fjernvarme, mener den konstituerede direktør.
I august 2025 sendte den daværende direktør for SONFOR, Christian Udby, et brev til Forsyningstilsynet, hvor han opfordrede til, at der gennemføres et tilsyn med SONFOR Varme A/S. Baggrunden var de mange alvorlige beskyldninger, der dengang – og fortsat – cirkulerer især på sociale medier, efter at SONFOR i juni varslede takststigninger for sine fjernvarmekunder på Nordals.
Senest er der blevet startet en underskriftsindsamling for igangsættelse af en uvildig undersøgelse af SONFOR Varme A/S.
”Jeg har sådan set fuld forståelse for, at prisstigningen er upopulær og giver anledning til både kritik og spørgsmål. Det både kan og skal vi kunne tåle. Ingen kan imidlertid være tjent med den vedvarende mistænkeliggørelse, som har stået på efterhånden ganske længe. Det koster os – og dermed i sidste ende fjernvarmekunderne – betydelige ressourcer at håndtere,” siger Ellen Trane Nørby, bestyrelsesformand for SONFOR.
Et eksempel er blandt andet påstande om, at fjernvarmekunderne skulle betale for Nordborg Resorts varme. Det afviser den konstituerede direktør, Susanne Pagh, kategorisk.
”Vi har stillet op og svaret på spørgsmål i forskellige sammenhænge og ikke mindst inviteret blandt andet alle, der har anmodet om aktindsigt, til møde, så vi kan få afklaret, hvor tvivlen opstår. Desværre har de fleste afvist invitationen. Derudover har vi besvaret en række omfattende anmodninger om aktindsigt. Men vi må også konstatere, at nogle af vores kunder fortsat ikke stoler på svarene. Vi har ikke noget at skjule, og det er min vurdering, at vores forretningsgange er helt efter bogen. Derfor synes jeg, det er logisk at invitere tilsynet til at kigge os over skulderen, så vi forhåbentlig ad den vej kan få renset luften og i stedet bruge kræfterne på at forbedre fjernvarmedriften,” forklarer Susanne Pagh.
Den konstituerede direktør fortæller, at der er udarbejdet et optimeringskatalog med konkrete tiltag, der skal sikre kunderne robuste priser på både kort og langt sigt. Det drejer sig om initiativer inden for økonomi med en aktiv finansieringspolitik og salg af de såkaldte systemydelser, men også driften og administrationen er under lup.
”Vi skal i den kommende vinter indhente erfaring med varmepumpen, så vi får et klart billede af, hvordan den kan bidrage til den samlede økonomi, og så vi kan budgettere skarpt,” forklarer Susanne Pagh.
”Der må ikke herske tvivl om, at der ikke er noget, vi i bestyrelsen hellere vil, end at kunne give noget af prisstigningen, som vi annoncerede i juni med virkning fra 4. kvartal i år, tilbage til kunderne. Men det skal ske på et solidt grundlag og med sikkerhed for, at prisen fremover kan være robust over for udsving,” afslutter næstformand Tom Hartvig Nielsen.
SONFOR har endnu ikke modtaget svar på sin henvendelse til Forsyningstilsynet.